تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود سطح مقاومت ۱۲۷۸ شکسته شود و به ترتیب تا سطوح مقاومت ۱۲۸۶ و ۱۲۹۷ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ، سطوح فیبوناچی پروجکشن و اندیکاتور مک دی (MACD) در نمودار پایین مشخص کرده است.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین دیده می شود حرکت اصلاحی نزولی که از سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) آغاز گردیده در قالب سه موج شکل گرفته است که به باور ما موج سوم یعنی موج c ممکن است در نزدیکی همان سطح حمایت ۱۲۷۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) پایان یافته باشد.

از این رو با توجه به واگرایی افزایشی در اندیکاتور مک دی (MACD) احتمال افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۲۷۸ زیاد است و همانطور که دیروز گفتیم معامله گران از موج نزولی قیمت خسته شده اند و با شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۷۸ روند افزایشی با حد تارگت ۱۲۸۶ و ۱۲۹۷ ادامه خواهد یافت.

لازم به ذکر است برای امروز حمایت قیمت بر روی ۱۲۷۰ و ۱۲۶۸ قرار دارد و تنها در صورت شکست این سطوح موجب اصلاح کوتاه و مقطعی به نزدیکی حمایت بعدی ۱۲۶۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ – پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷ به ۱۳۵۷ – بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) می شود.

از منظر تحلیل بنیادی در حالی که دوره ریاست خانم یلن در بانک فدرال رزرو آمریکا رو به پایان است، گمانه زنی ها درباره احتمال جایگزینی شخصی با مواضع ملایم و میانه رو به جای ایشان افزایش یافته است که این مساله منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا و افزایش قیمت جهانی طلا از سطح ۱۲۶۸ به سطح مقاومت ۱۲۷۸ شده است. دوره ریاست یلن بر بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه فوریه سال آینده میلادی به پایان خواهد رسید و اظهارات اخیر دونالد ترامپ بیانگر پایان دوره ریاست یلن است و رقابت بین دو نفر آقای جرومی پاول و کوین وارش است.

گزینه‌ محتملی که دونالد ترامپ برای ریاست بانک مرکزی اعلام خواهد کرد احتمالا آقای جرومی پاول است که عضو جناح کبوترها یا میانه روها (Dove) است. به این معنا که این جناح بیش از توجه به مساله تورم و تبعات منفی آن توجه و تمرکز اصلی خود را در سیاستگذاری‌های پولی بر روی مساله حمایت از نرخ رشد اقتصادی و پایین ماندن قیمت ها قرار می‌دهد و نسبت به تورم بی تفاوت است که این سیاست معمولا به دلیل آن که عجله ای برای افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو ندارند، به نفع طلا است.

در واقع این جناح با عدم افزایش تهاجمی نرخ بهره، سیاست انبساطی پولی ارزان را اعمال می‌کنند و در مقابل جناح بازها یا تند روها (Hawk) قرار دارند که بیشتر به تورم و بالا بودن قیمت‌ها معتقدند و بر لزوم افزایش سریع و تهاجمی نرخ بهره بانک فدرال رزرو تاکید دارند که این سیاست معمولا به ضرر طلا است. از این رو به ‌نظر می‌رسد پایان دوره ریاست خانم یلن بر بانک فدرال ‌رزرو با روی کار آمدن جناح میانه رو ها همراه خواهد شد و گزینه احتمالی دونالد ترامپ برای تصدی این سمت  آقای جرومی پاول است که عضو جناح کبوترها یا میانه روها است.

تصدی ریاست بانک مرکزی آمریکا از سوی جناح میانه رو ها و پایان دوره جناح تندروها ارزش دلار آمریکا را تحت تاثیر کاهشی و ارزش اونس طلا را نیز تحت تاثیر افزایشی قرار خواهد داد. به همین دلیل در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا با بالا گرفتن گمانه زنی ها از احتمال روی کار آمدن آقای جرومی پاول که عضو جناج میانه روها می باشد از شب گذشته در یک موج صعودی قرار گرفته است و از منظر تحلیل تکنیکال به نظر می رسد که اگر امروز سطح مقاومت ۱۲۷۸ شکسته شود به این رفتار افزایشی خود ادامه دهد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا گزارش اشتغال بخش خصوص ADP در ایالات متحده ساعت ۱۵:۴۵ به وقت تهران منتشر می شود و انتظار می رود در ماه سپتامبر از رقم قبلی ۲۳۷۰۰۰ به ۱۲۵۰۰۰ تغییر یابد. از آنجاییکه آمار اشتغال ماهانه (NFP)- که روز جمعه اعلام می شود- خبر بسیار مهمی برای تعیین جهت حرکت بازارهای مالی است، انتشار آمارهای اشتغال ADP می تواند تا حدی مشخص کننده وضعیت بازار اشتغال ایالات متحده باشد.

در حالیکه همگرایی بین گزارش اشتغال بخش خصوصی (ADP) و گزارش NFP از نظر تاریخی نسبتاً نامشخص است، اما به هر حال، از جهت روانی، اعلام شاخص ADP در پیش بینی های بازار برای آمار اشتغال ماهانه (NFP) – که روز جمعه منتشر خواهد شد- تاثیر گذار است. این هفته روز جمعه آمار اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی آمریکا خبر بسیار مهمی برای تعیین جهت حرکت بازارهای مالی است. آمار موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا (ISM) نیز امروز ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود در ماه سپتامبر از رقم قبلی ۵۵٫۳ به ۵۵٫۵ تغییر یابد. لازم به ذکر است خانم یلن رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا نیز امروز ساعت ۲۲:۴۵ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا