تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX7) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۴۹٫۲۲ دلار در هر بشکه کاهش یابد و این حرکت نزولی را همانطور که دیروز گفتیم شکسته شدن سطح حمایت ۵۰٫۰۸ نشان داده است.

همانگونه که در چارت پایین نفت آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۵۰٫۰۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۴۵٫۵۸ (پایین ترین سطح ۳۱ اوت ۲۰۱۷) به ۵۲٫۸۶ (بالاترین سطح ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار داشت که با قدرت شکسته شد و سطح حمایت بعدی بر روی ۴۹٫۲۲ قرار دارد و با توجه به بررسی امواج الیوت ویو پیش بینی می شود در اطراف آن این حرکت اصلاحی نزولی که از سطح ۵۲٫۸۶ شروع شده است پایان یابد.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج اصلاحی از پنج موج شکل گرفته است که موج پنجم یعنی موج e در حال کاهش قیمت به سطح ۴۹٫۲۲ می باشد که این سطح محل برخورد قیمت به خط روند نزولی رسم شده نیز می باشد. این در حالی است که در چارت روزانه بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت تارگت نزولی پایین تر یعنی سطح ۴۸٫۶۵ را نشانه گرفته است. لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۵۰٫۶۷ موجب تقویت قیمت نفت آمریکا به سطح ۵۱٫۱۴ می شود.

از منظر تحلیل بنیادی همانطور که دیروز گفتیم به دلیل شکل گرفتن این گمانه زنی که افزایش قیمت رخ داده در سه ماهه سوم امسال در سه ماهه پایانی سال دوام نخواهد یافت موجب شده تا قیمت نفت با کاهش قیمت به زیر سطح ۵۰٫۰۰ مواجه شود. از سرگیری میدان نفتی شراره لیبی نیز در کوتاه مدت به کاهش قیمت نفت دامن زده است و جدا از مسائل تکنیکال عوامل بنیادین بازار هنوز به اندازه کافی قوی نیست که بتواند از ادامه رشد قیمت پشتیبانی کند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ7) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۵۴٫۶۵ کاهش یابد که این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۵۵٫۷۴ در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح حمایت ۵۵٫۷۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از روند افزایشی در موج c که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۴٫۳۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) محسوب می شود قرار داشت که شکسته شده است و سطح حمایت بعدی بر روی ۵۴٫۶۵ قرار دارد که این سطح هم بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و هم بر روی کف کانال افزایشی دیده می شود.

همانطور که دیروز گفتیم فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار بعدی دیده می شود بازار نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

به باور ما این احتمال قویا وجود دارد که قیمت نفت برنت دریای شمال در اطراف سطح حمایت ۵۴٫۶۵ با حمایت روبرو شود و بعد از تکمیل شدن موج نزولی d در کف کانال رسم شده روند افزایشی خود را در موج e از سر بگیرد. برای امروز اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۵۶٫۴۰ (بالاترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۷) وجود دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال اگر این سطح مقاومت شکسته شود موجب افزایش به سطوح ۵۷٫۱۰ و پس از آن سطح ۵۹٫۲۹ دلار در هر بشکه می شود که این سطوح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار گرفته اند و افزایش بیشتر از آن نیز به معنای از سرگیری روند صعودی قیمت نفت برنت دریای شمال تلقی خواهد شد که دیروز نیز بدان اشاره کردیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن