تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده گزارش تحلیلی اخیر هنوز مورد توجه است و  پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری سطح مقاومت ۹۳٫۶۳۲ را بشکند و تا سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۴۴۱ افزایش یابد.

از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع همانند پیش بینی این هفته این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

امروز گزارش میزان اشتغال بخش غیر کشاورزی در ایالات متحده آمریکا در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار بشمار می رود.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری از مولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد که پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۴ اعلام شود. NFP تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند.

ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که پیش بینی می شود به میزان %۰٫۳ رشد داشته باشد.

می توان به جرات گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است: با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشنهای معاملاتی خود را تغییر می دهند.

بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد و پیش بینی می شود این شاخص در ماه سپتامبر از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۳ افزایش یابد زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت.

به همین دلیل بانک مرکزی آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. به عبارت دیگر، می توان گفت، در صورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر سال جاری اقدام خواهد کرد.

برای امروز انتظار بازار برای آمار ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در حدود ۹۰۰۰۰ در ماه سپتامبر است که نسبت به رقم قبلی (۱۵۶۰۰۰) به خاطر تاثیرات طوفان هاروی و ایرما پایین است. اگر خبر نهایی بالاتر از این عدد اعلام شود برای دلار آمریکا مثبت خواهد بود و اگر خبر نهایی کمتر از این عدد اعلام شود برای دلار آمریکا منفی خواهد بود و خبر امروز تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار روزانه شاخص دلار آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند افزایشی ۹۷٫۸۷۱ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده اند.

روند افزایشی کوتاه مدت که از سطح ۹۱٫۵۲۶ (پایین ترین سطح ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷) شکل گرفته است در قالب پنج موج تشکیل شده است که موج پنجم یعنی موج v در حال افزایش قیمت شاخص دلار آمریکا به سطح مقاومت بعدی ۹۴٫۴۴۱ می باشد.

در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۹۴٫۴۴۱ با قدرت شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۹۵٫۲۵ می شود این در حالی است که در حرکت کاهشی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۹۲٫۹۴۹ (پایین ترین سطح ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷) به معنای تکمیل شدن موج افزایشی از سطح ۹۱٫۰۱۱ می باشد که می تواند منجر به برگشت به سطح حمایت ۹۲٫۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) شود.

همچنین برای شاخص جهانی دلار آمریکا در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۹۵٫۸۵۹ را تاچ کند و چنانچه در این مدت این سطح مقاومت شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۱٫۷۹۷ صادر خواهد کرد.

همانطور که در نمودار ماهیانه دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۱۲۱٫۰۲ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۱) به ۷۰٫۶۹۸ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که موج نزولی قیمت که از سطح ۱۰۳٫۸۲ شروع شده است در قالب موج ۴ شکل گرفته است که چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح مه ۲۰۱۱) می باشد و به باور ما این موج تکمیل شده است و از هم اکنون می بایست منتظر از سرگیری روند افزایشی قیمت در موج افزایشی ۵ باشیم.

در چارت پایین بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از روند نزولی ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح فوریه ۱۹۸۵) به ۷۰٫۶۹۸ سطح حمایت قیمت را بر روی ۹۲٫۸۸۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) نشان می دهد که مانع از استمرار موج نزولی ۴ شده است.

به احتمال زیاد این موج نزولی در نزدیکی سطح حمایت ۹۲٫۸۸۷ تکمیل شده باشد و در سه ماهه پایانی سال میلادی ۲۰۱۷ هر گونه حرکت نزولی و اصلاحی شاخص دلار آمریکا به پایین سطح حمایت ۹۲٫۸۸۷ محدود به سطح حمایت ۸۹٫۹۲۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) خواهد بود که در نمودار ماهیانه بعدی به روشنی مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا