تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX7) پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۵۰٫۰۸ دلار در هر بشکه اصلاح کند و سیگنال خرید صادر کند که این حرکت را برخورد قیمت آن به سطح حمایت ۴۹٫۲۲ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین قیمت نفت آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۴۹٫۲۲ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند افزایشی ۴۵٫۵۸ (پایین ترین سطح ۳۱ اوت ۲۰۱۷) به ۵۲٫۸۶ (بالاترین سطح ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارد که هنوز نتوانسته به زیر آن کاهش یابد. از دیدگاه تحلیل تکنیکال فیبوناچی ریتریسمنت (Retracement) ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد.

عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. در یک روند صعودی درصدهای تصحیح بازگشت روند در جهت روند صعودی قبل، به ترتیب درصدهای ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصد می تواند باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال این سطح حمایت در نزدیکی حمایت دیگری در ۴۹٫۳۰ قرار دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c قرار دارد که این دو سطح می توانند موجب تشکیل یک حرکت اصلاحی و افزایشی به سطح ۵۰٫۰۸ شود.

فیبوناچی پروجکشن (Projection) ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطح حمایت ۴۹٫۲۲ منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۴۸٫۳۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) می شود و این در حالی است که در حرکت صعودی شکسته شدن سطح ۵۰٫۰۸ موجب افزایش قیمت نفت آمریکا به سطح ۵۰٫۴۹ می شود که در چارت پایین مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ7) پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۵۶٫۷۵ اصلاح کند که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در بالای سطح حمایت ۵۵٫۰۶ در نمودار پایین نشان داده است و این سطح محل برخورد قیمت به کف کانال افزایشی نیز می باشد.

همانطور که در چارت قیمت نفت برنت دریای شمال در تایم فریم یک ساعته دیده می شود این روند افزایشی قیمت نفت برنت در درون کانال صعودی ادامه دارد و واگرایی افزایشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی (MACD) اشاره به اتمام روند نزولی و احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی و افزایشی برای نفت برنت دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۵۹٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷) به ۵۵٫۰۶ حد تارگت افزایشی را در سطح ۵۶٫۷۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) نشان می دهد. در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطح حمایت ۵۵٫۰۶ منجر به استمرار روند نزولی به سطوح ۵۴٫۱۴ و ۵۳٫۱۷ می شود که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج نزولی c قرار دارند.

در مجموع از منظر تحلیل تکنیکال با توجه آنکه قیمت نفت برنت در بالای سطح حمایت ۵۵٫۰۶ تثبیت شده است به نظر می رسد ایجاد واگرایی افزایشی، سیگنال خوبی برای امکان اصلاح قیمت به سطحخ ۵۶٫۷۵ باشد که لازمه آن عبور قیمت نفت برنت دریای شمال از سطوح ۵۵٫۹۲ و ۵۶٫۱۱ دلار در هر بشکه می باشد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به روشنی مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن