تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده هنوز پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری سطح حمایت ۹۳٫۱۰۶ را تاچ کند و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۹۲٫۳۰۷ می شود. همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به تریتب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۹۹٫۸۸۸ (بالاترین سطح ۱۱ مه ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع همانند پیش بینی این هفته این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این روند در موج نزولی (۳) شکل گرفته است که سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۰۱٫۳۴۰ (بالاترین سطح ۱۰ آوریل ۲۰۱۷) محسوب می شود که این موج را به پنج موج کوچک تقسیم کرده است و موج چهارم یعنی موج (۴) در سطح ۹۴٫۱۴۵ (بالاترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۷) به سقف خود رسیده است و براساس نظریه امواج الیوت انتظار داریم این موج در اطراف سطح مقاومت ۹۴٫۴۰۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) تکمیل شود. لازم به ذکر است در حرکت صعودی سطح مقاومت قیمت بر روی ۹۴٫۴۰۲ دیده می شود که اگر شکسته شود موجب تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۹۵٫۴۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) می شود.

امروز در رابطه با صورتجلسه FOMC انتظار می رود نکات جدیدی از مواضع بانک مرکزی در خصوص سیاستهای پولی آتی مشخص شود هرچند که گمان نمی رود مطالب آن برای معامله گران موضوع جدید و غیرمنتظره ای باشد. در هر صورت امروز در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران صورتجلسه کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا (FOMC) منتشر می شود که قابل اهمیت است.

مباحثی که در خصوص ارزیابی از وضعیت اقتصادی خصوصاً وضعیت سیاست های پولی صورت گرفته حائز اهمیت است و بازار نیاز به دانستن این موضوع دارد که آیا روند افزایش نرخ بهره در سال جاری از سوی بانک مرکزی آمریکا ادامه خواهد یافت یا نه.

با توجه به انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد بازار نیز واکنش نشان خواهد داد. به باور ما امشب انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا می تواند محرّک قیمت شاخص دلار آمریکا گردد.

همانطور که پیشتر گفتیم بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند. در نمودار قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا ، روند احتمالی حرکت آتی آن و هدف بعدی مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا