تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۱۲۹۹ را لمس کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۰۴ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین اونس طلا دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۹۹ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) به ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارد که با شکست آن فرصتی برای خریداران با حد تارگت ۱۳۰۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c) ایجاد خواهد کرد.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج از قدرت و توانایی زیادی برای رسیدن به سطوح ۱۳۰۴ و ۱۳۱۷ (به ترتیب خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی) و بعد از آن سطح ۱۳۲۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) برخوردار است. لازم به ذکر است امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطوح حمایت ۱۲۹۰ و ۱۲۸۴ خواهد بود.

شب گذشته صورتجلسه کمیته ی سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا (FOMC) از نشست ۱۹ – ۲۰ سپتامبر به این نکته اشاره داشت که بسیاری از مقامات بانک مرکزی آمریکا نسبت به اینکه رشد ضعیف تورم فقط تحت تاثیر عوامل موقتی نباشد و ممکن است با توجه به تاثیر تحولات اخیر پایدار باشد، ابراز نگرانی کردند و این عبارت به افزایش قیمت جهانی طلا از سطح حمایتی ۱۲۸۵ به بالای سطح ۱۲۹۴ کمک کرده است و برای امروز هدف های بالای ۱۲۹۹ را نشانه گرفته است.

در صورتجلسه دیشب بانک مرکزی آمریکا بسیاری از اعضای بانک مرکزی آمریکا بر باورند که افزایش نرخ بهره در سال جاری ضروری است و از افزایش یک مرحله دیگر نرخ بهره در سال جاری حمایت کردند. تعداد کمی از مقامات بانک مرکزی آمریکا خواستار به تعویق افتادن افزایش نرخ بهره تا زمان رشد تورم شدند.

برخی از مقامات بانک مرکزی آمریکا ضمن ضرورت دانستن ارزیابی تورم به صبر و حوصله در مورد افزایش نرخ بهره نیز اشاراتی داشتند. تعداد زیادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا نیز اعلام کردند افزایش نرخ بهره بستگی به آمارهای اقتصادی آمریکا دارد. تعداد کمی از مقامات بانک مرکزی آمریکا نیز اشاره به ریسک های افزایشی تورم به دلیل رشد بازار کار آمریکا داشتند.

مقامات بانک مرکزی آمریکا اعلام کردند چند گزارش تورمی آمریکا تحت تاثیر طوفان قرار گرفته اند و رشد دستمزدها به خاطر تقویت بازار کار در حال افزایش است. بسیاری از مقامات بانک مرکزی آمریکا انتظار دارند که بازار قوی کار این کشور موجب افزایش تورم شود و تعدادی از مقامات نسبت به قرار گرفتن تورم در زیر سطح %۲ ابراز نگرانی کردند. همچنین از نظر مقامات بانک مرکزی آمریکا شرایط بازارهای مالی منجر به ایجاد خطرات ثبات می شود.

در مجموع با انتشار صورتجلسه دیشب نشست کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال آمریکا مشخص گردید، نگرانی بانک مرکزی آمریکا از پایدار بودن روند رشد ضعیف تورم بیشتر شده است که همین عامل به تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۲ هفته گذشته کمک کرده است و ارزش دلار آمریکا نیز به کمترین نرخهای ۲ هفته گذشته کاهش یافته است.

باید توجه داشت از آنجایی که قیمت جهانی اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها قیمت جهانی طلاست.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص PPI یا میزان تورمی که تولید کنندگان در سبد خرید کالاهای خود در ماه گذشته با آن مواجه بودند اعلام خواهد شد. در واقع این شاخص تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد.

برای شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکا در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران پیش بینی می شود در ماه سپتامبر از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۴ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۴ به %۲٫۵ افزایش یابد و برای شاخص پایه یا اصلی قیمت تولیدکنندگان آمریکا انتظار می رود ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و سالیانه همانند رقم قبلی %۲٫۰۰ اعلام شود. آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا نیز امروز در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و پیش بینی می شود از رقم قبلی ۲۶۰۰۰۰ به ۲۵۱۰۰۰ تغییر یابد. امروز همچنین چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (برینارد و پاول) سخنرانی خواهند داشت.

شاخص مهم دیگر که فردا اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. این دو  مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال بسیار کلیدی و مهم است.

شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI  کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش “نرخ تورم” بکار می رود.

برای این شاخص در روز جمعه پیش بینی می شود در ماه سپتامبر از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۶ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۹ به %۲٫۳ افزایش یابد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص “پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI  گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه سپتامبر همانند رقم قبلی %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته از %۱٫۷ به %۱٫۸ رشد داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا