تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX7) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن سطوح مقاومت ۵۱٫۱۴ و ۵۱٫۴۲ دلار در هر بشکه را بشکند و تا سطح مقاومت بعدی ۵۱٫۸۰ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این حرکت صعودی قیمت را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و کانال نزولی رسم شده نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت ۵۱٫۱۴ و ۵۱٫۸۰ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند افزایشی ۴۵٫۵۸ (پایین ترین سطح ۳۱ اوت ۲۰۱۷) به ۵۲٫۸۶ (بالاترین سطح ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده اند و سطح ۵۱٫۴۲ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی دیده می شود.

به باور ما حرکت اصلاحی قیمت نفت آمریکا که از سطح ۵۲٫۸۶ شروع شده است در قالب یک موج نزولی در نوسان است که براساس آن کانال تکرار شده به حد تارگت ۵۱٫۸۰ اشاره دارد و همچنین افزایش شارپی قیمت از سطح ۴۹٫۱۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) به معنای وارونه شدن حرکت نزولی قیمت از سطح ۵۲٫۸۶ (بالاترین سطح ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷) می باشد.

هنوز مشخص نیست سطح مقاومت ۵۱٫۱۴ بتواند باعث تشکیل حرکت اصلاحی قیمت نفت خام سبک آمریکا شود یا نه اما برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه و محدود به اطراف سطح ۵۰٫۵۴ خواهد بود که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی می باشد.

از نظر تحلیل فاندامنتال امروز در ساعت ۱۸:۳۰ به‌ وقت‌ تهران، گزارش ذخایر هفتگی نفت خام آمریکا منتشر خواهد شد. این گزارش معمولا هر هفته روزهای چهارشنبه توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر می‌شود اما این هفته به خاطر تعطیلی روز دوشنبه بازار آمریکا با یک روز تاخیر روز پنجشنبه اعلام می شود.

طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که امروز سطح ذخایر نفت خام آمریکا، تقریباً به‌ اندازه ۱٫۹۹۱- میلیون بشکه کاهش داشته باشد. رقم قبلی ۶٫۰۲۳- میلیون بشکه اعلام شده بود. در صورتیکه امروز ذخایر نفت خام آمریکا بیشتر از حد پیش بینی ها کاهش یابد می‌تواند نشانه ای از افزایش تقاضا یا کاهش عرضه باشد، که در هر دو حالت تأثیر مثبتی بر قیمت نفت دارد.

بامداد امروز نیز گزارش ذخایر نفت خام توسط موسسه فرآورده‌های نفتی آمریکا (API) منتشر شد، که طبق این گزارش سطح ذخایر نفت خام در هفته ی منتهی به ۶ اکتبر به میزان ۳٫۰۹۷ میلیون بشکه رشد یافت در حالیکه پیش بینی می شد ۴۰۰- هزار بشکه کاهش یابد. رقم قبلی ۴٫۰۷۹- میلیون بشکه اعلام شده بود.

در خبری دیگر امروز آژانس بین المللی انرژی (IEA) رشد تقاضای جهانی نفت در سال میلادی ۲۰۱۷ را برابر با میزان ۱٫۶ میلیون بشکه در روز و برای سال آینده برابر با میزان ۱٫۴ میلیون بشکه در روز اعلام کرد. طبق این پیش بینی عرضه جهانی نفت خام در ماه سپتامبر با افزایش ۹۰ هزار بشکه در روز به ۹۷٫۵ میلیون بشکه در روز رسیده است که معادل ۶۲۰ هزار بشکه نسبت به سال گذشته بیشتر است.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که سطح تولیدات نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال میلادی جاری و سال آینده به ترتیب ۷۰۰ هزار در روز و ۱٫۸ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به ۵۹٫۶ میلیون بشکه در روز برسد و از نظر این آژانس بین المللی بازار نفت در سال آینده به طور کلی به حد تعادل خواهد رسید. همچنین آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که سطح ذخایر نفت خام و محصولات جهان در سال میلادی جاری به اندازه ۱۱۰ هزار بشکه در روز و در سال آینده به اندازه ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ7) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و سیگنال خرید صادر شده و پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۵۷٫۳۸ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است. همانطور که در چارت بعدی دیده می شود سطح ۵۷٫۳۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند افزایشی ۵۰٫۵۶ (پایین ترین سطح ۳۱ اوت ۲۰۱۷) به ۵۹٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده است.

از آنجایی که قیمت نفت برنت در درون یک کانال افزایشی در نوسان است و حمایت قیمت نفت برنت در نرخ ۵۵٫۰۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) ساخته شده است احتمال از سرگیری روند افزایشی به سوی سطوح ۵۷٫۳۸ و پس از آن سطوح ۵۸٫۱۹ و ۵۹٫۴۹ وجود دارد و هر حرکت اصلاحی و نزولی کوتاه و محدود به اطراف سطح حمایت اولیه ۵۶٫۰۸ خواهد بود.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت نفت برنت بعد از برخورد به سطح حمایت ۵۵٫۰۳ رشد پرقدرتی داشته و به همین دلیل امکان افزایش قیمت نیز بالا رفته است. به نظر می رسد محدوده فعلی قیمت حمایت مناسبی برای نفت برنت باشد و اعداد ۵۷٫۳۸ و ۵۸٫۱۹ و بعد از آن سطح ۵۹٫۴۹ دلار در هر بشکه برای قیمت اهداف بالایی و نقاطی مهم هستند که احتمال لمس این سطوح با توجه به عوامل بنیادی زیاد است. در نمودار بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن