تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده کماکان پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکست سطح حمایت ۹۳٫۱۰۶ به سطح حمایت بعدی ۹۲٫۳۰۷ کاهش یابد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۹۹٫۸۸۸ (بالاترین سطح ۱۱ مه ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارند.

همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع همانند پیش بینی فعلی این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این روند در موج نزولی (۳) شکل گرفته است که سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۰۱٫۳۴۰ (بالاترین سطح ۱۰ آوریل ۲۰۱۷) محسوب می شود که این موج را به پنج موج کوچک تقسیم کرده است و موج چهارم یعنی موج (۴) در سطح ۹۴٫۱۴۵ (بالاترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۷) به سقف خود رسیده است.

براساس نظریه امواج الیوت انتظار داریم این موج در اطراف سطح مقاومت ۹۴٫۴۰۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) تکمیل شود. لازم به ذکر است در حرکت صعودی سطح مقاومت قیمت بر روی ۹۴٫۴۰۲ دیده می شود که اگر شکسته شود موجب تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۹۵٫۴۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) می شود که این سناریو برای این هفته اندکی بعید به نظر می رسد.

امروز شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. این شاخص در کنار شاخص مهم هزینه های مصرف کنندگان (Core PCE) تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می رود که برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال بسیار کلیدی و مهم است.

شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش “نرخ تورم” بکار می رود.

برای این شاخص پیش بینی می شود در ماه سپتامبر از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۶ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۹ به %۲٫۳ افزایش یابد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص “پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه سپتامبر همانند رقم قبلی %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته از %۱٫۷ به %۱٫۸ رشد داشته باشد.

امروز همچنین ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران شاخص خرده فروشی آمریکا اعلام می شود و این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است و پیش بینی شاخص خرده فروشی آمریکا در ماه سپتامبر از رقم قبلی %۰٫۲- به %۱٫۷ و شاخص خالص خرده فروشی آمریکا از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ افزایش یابد. چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (اوانس ، کاپلن و پاول) نیز سخنرانی خواهند داشت. در نمودار قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا ، روند احتمالی حرکت آتی آن و هدف بعدی مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا