تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX7) پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکست سطح مقاومت ۵۱٫۹۰ دلار در هر بشکه به سوی سطح مقاومت بعدی ۵۲٫۴۴ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت آمریکا دیده می شود قیمت در موج افزایشی قوی c یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۴۹٫۱۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) قرار گرفته است و در این موج از قدرت و پتانسیل زیادی برای افزایش و صدور سیگنال خرید تا سطوح ۵۳٫۳۱ و ۵۳٫۸۶ برخوردار است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی قرار دارند.

اما برای امروز بهتر است حد تارگت خرید اول را در سطح ۵۲٫۴۴ در نظر گرفت و از آنجایی که موج (۳) معمولا حرکت شارپی و تند و تیزی را دنبال دارد احتمال افزایش قیمت و صدور سیگنال خرید زیاد است و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به سطح حمایت ۵۱٫۵۷ خواهد بود.

باید توجه داشت که قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین سطح در ۲ هفته گذشته افزایش یافته است و امروز نیز بیشتر به دلیل احتمال اختلال در تولید نفت عراق تحت تاثیر تنش اقلیم کردستان با دولت مرکزی، با افزایش روبرو شده است و  انتظار می رود در کوتاه مدت و میان مدت سیگنال خرید صادر کند.

اقلیم خودمختار کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ اقدام به برگزاری یک همه پرسی در مورد استقلال این منطقه از عراق کرد که تنش ها میان این اقلیم و دولت مرکزی تشدید شده است و همین مساله موجب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن  (BRZ7)پیش بینی می شود قیمت آن سیگنال خرید صادر کند و تا سطح مقاومت ۵۸٫۱۹ افزایش یابد و اگر این سطح مقاومت نیز شکسته شود موجب افزایش بیشتر قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۵۸٫۸۶ می شود.

همانطور که در چارت بعدی نفت برنت دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از روند افزایشی ۵۰٫۵۶ (پایین ترین سطح ۳۱ اوت ۲۰۱۷) به ۵۹٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده اند. از منظر تحلیل تکنیکال رشد قیمت نفت برنت از سطح ۵۵٫۰۶ (پایین ترین سطح ۹ اکتبر ۲۰۱۷) یک حرکت پنج موجی را ساخته است که به معنای استمرار روند افزایشی میان مدت به سطوح بالای ۵۹٫۴۹ می باشد.

 الگوی سر و شانه وارونه نیز تایید شده است که به تارگت نزدیکی ۵۹٫۴۹ اشاره دارد و لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح ۵۷٫۳۸ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی قرار گرفته است و بعد از آن حمایت بعدی بر روی سطح ۵۶٫۶۳ دلار در هر بشکه (پایین ترین سطح ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷) دیده می شود.

از نظر تحلیل بنیادی و فاندامنتال نگرانی‌هایی نسبت به ثبات عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، وجود دارد که باعث افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است. مقامات عراقی و کرد اعلام کردند نیروهای عراقی روز یکشنبه به سوی میادین نفتی و پایگاه هوایی مهمی که نزدیک شهر کرکوک قرار دارد و در کنترل نیروهای کرد است، حرکت کرده‌اند.

از این رو ادامه تهدید قطع خط لوله کردستان، عاملی است که قیمت‌ نفت خام و برنت را بالا برده است. از سوی دیگر انفجاری که شب گذشته در یک دکل نفتی در لوئیزیانای آمریکا روی داد، توجه بازار را به خود جلب کرد. قیمت‌های نفت آمریکا همچنین از کاهش شمار دکل‌های حفاری نفت جدید مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

گروه صنعتی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد که شمار دکل‌های حفاری جدید نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷، پنج حلقه کاهش یافته و به ۷۴۳ حلقه رسیده است که پایین‌ترین رقم از اوایل ژوئن است. در چارت بعدی تارگت های بعدی قیمت نفت برنت دریای شمال به وضوح مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن