تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۸۱ و ۱۲۸۸ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. سقوط به زیر سطح ۱۲۸۱ می تواند منجر به سقوط تا نرخ ۱۲۷۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۶۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) گردد و در صورت شروع حرکت صعودی، سطوح مقاومت بر روی ۱۲۸۸ و ۱۲۹۱ قرار دارد.

در هر صورت امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست ۱۲۸۱ به سطح ۱۲۷۵ کاهش یابد و این حرکت را تا بدین لحظه عدم توانایی قیمت در شکست سطوح مقاومت ۱۲۸۸ و ۱۲۹۱ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطح مقاومت ۱۳۰۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c قرار داشت که این موج سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۶۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) می باشد و همین امر باعث اصلاح و برگشت قیمت جهانی اونس طلا به سطح حمایت ۱۲۸۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) شده است که دیروز بدان اشاره کردیم.

عمق حرکت نزولی که از سطح ۱۳۰۵ (بالاترین سطح روز ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷) شاهد بودیم به معنای تکمیل شدن موج افزایشی c است و این نشان می دهد که یا روند نزولی قیمت از سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) از سرگرفته شده است یا اینکه احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی عمیق در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۸۱ وجود دارد.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند افزایشی ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) به ۱۳۵۷ نشان می دهد که قیمت به پایین سطح ۱۲۹۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) کاهش یافته و در حال ریزش به سطح ۱۲۸۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) می باشد که دیروز یک بار این سطح را لمس کرد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطوح مقاومت ۱۲۸۸ و ۱۲۹۱ و به شرط تثبیت کندل دو ساعته بالای آن این سطوح موجب افزایش قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب به سطوح ۱۲۹۶ و ۱۲۹۹ می شود.

در یادداشت روز گذشته به این موضوع پرداختیم که این حرکت اصلاحی و نزولی قیمت جهانی اونس طلا که از سطح ۱۳۰۵ شروع شده است در راستای حفظ سود (Profit Taking) و عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۳۰۵ قابل توجیه است و این احتمال وجود دارد که قیمت آن تا سطح حمایت ۱۲۸۱ کاهش یابد که روز گذشته همین اتفاق افتاد.

به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت جهانی اونس طلا بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است. امروز در صورتیکه سطح حمایت ۱۲۸۱ نیز شکسته شود می توان موج تضعیف اونس طلا را تا سطح ۱۲۷۵ انتظار داشت و در کوتاه مدت تا زمانی که قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۱۲۸۸ و ۱۲۹۱ باشد هنوز اونس طلا در موج اصلاحی و نزولی قرار دارد.

از سوی دیگر افزایش گمانه زنی ها پیرامون رئیس بعدی بانک مرکزی آمریکا و اینکه سکان هدایت این کمیته سیاست گذاری بانک فدرال رزرو آمریکا را شخصی که طرفدار سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره است در دست خواهد گرفت به کاهش قیمت جهانی طلا به پایین ترین نرخهای ۱ هفته گذشته منجر شده است.

انتشار این گزارش در بازارها که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در انتخاب رئیس بعدی فدرال رزرو آمریکا از یک سیاست تهاجمی پشتیبانی می کند این خبر نیز به تقویت شاخص دلار آمریکا و کاهش قیمت جهانی طلا انجامیده است. به همین خاطر دونالد ترامپ به دنبال کاندیدایی جدید برای انتصاب عنوان رئیس بعدی بانک فدرال رزرو است. کاندیدهای دیگر از قبیل گری کان مشاور اقتصادی ترامپ، ریچارد دیویس، گلن هوبارد استاد مدرسه اقتصادی دانشگاه کلمبیا، جان آلیسون رئیس پیشین BB&T و نیز استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد یعنی جان تیلور شانس انتخاب شدن به عنوان رئیس بانک مرکزی آمریکا را دارند.

جمهوریخواهان مجلس به دنبال جان تیلور هستند که فردی با تحصیلات آکادمیک از دانشگاه استنفورد و ارائه‌دهنده مدل کمی برای اقدامات بانک مرکزی است اما مواضع ایشان در مورد سیاست های پولی تهاجمی و تند و تیز است و همین مساله فعلا به تقویت دلار آمریکا کمک کرده است. باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

همانطور که دیروز گفتیم قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

از این رو برای امروز نیز اقدام معامله گران برای حفظ سود و بستن پوزیشن خرید، موجب کاهش دوباره قیمت به سوی سطح حمایت ۱۲۸۱ خواهد شد مگر آنکه از بالا سطوح مقاومت ۱۲۸۸ و ۱۲۹۱ شکسته شوند. در تقویم اقتصادی امروز از آمریکا ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران شاخص مجوز ساختمان سازی ماه سپتامبر (پیش بینی بازار ۱٫۲۴۵ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۷۲ میلیون واحد) و شاخص شروع خانه سازی ماه سپتامبر (پیش بینی بازار ۱٫۱۸۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۱۸۰ میلیون واحد) قرار دارند.

یکی از گزارشهای اقتصادی که هر ماه در ایالات متحده آمریکا منتشر می شود، کتاب بژ بانک فدرال (Beige Book) نام دارد که در آن به مساله میزان تورم و نشانه های آن پرداخته می شود. در این گزارش، نظر بانکهای فدرال منطقه ای در خصوص وضعیت اقتصادی آن ناحیه اعلام شده و دو هفته قبل از برگزاری نشست کمیته بازار آزاد FOMC ، که تعیین کننده نرخ بهره بانکی است، منتشر می شود. علاوه بر سایر آمار و گزارشهای اقتصادی، یکی از گزارشهایی که بانک فدرال و کمیته FOMC برای تعیین نرخ بهره و سنجش میزان تورم در نظر می گیرند کتاب بژ بانک فدرال است که امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا