تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده تحلیل اخیر هنوز مورد توجه است و پیش بینی می شود قیمت آن در کوتاه مدت و میان مدت دوباره سطح مقاومت ۹۴٫۴۴۱ را تاچ کند و اگر این سطح مقاومت شکسته شود موجب افزایش بیشتر قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۹۵٫۲۵ می شود.

همانطور که در نمودار تایم فریم روزانه پایین قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷۱ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱۱ (پایین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارد.

همانطور که می دانیم فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. امروز در تقویم اقتصادی، اخبار مهمی دیده نمی شود و تنها در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران اعلام آمار فروش خانه های موجود آمریکا (پیش بینی بازار ۵٫۳۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۵٫۳۵ میلیون واحد) توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد.

شاخص جهانی دلار آمریکا یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی کوتاه مدت و میان مدت روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال چرخه سه موجی قیمت از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به نظر تکمیل شده است که این موضوع را تقویت و مدت زمان برگشت و حرکت اصلاحی قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا از سطح ۹۱٫۰۱۱ نشان داده است. از سوی دیگر الگوی سر و شانه وارونه نیز که از سطح ۹۲٫۵۴۸ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) شکل گرفته است افزایش قیمت را بیشتر تایید کرده است.

به باور ما شانه سمت راست این الگو کم و بیش تکمیل شده است و قیمت شاخص دلار آمریکا در آستانه ی موج افزایشی به بالای سطوح ۹۳٫۶۳۲ و ۹۴٫۴۴۱ قرار دارد. در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۹۲٫۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) و بسته شدن کندل روزانه پایین آن منجر به کاهش به سطوح ۹۲٫۰۱۳ و ۹۱٫۴۹۱ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی) می شود که این سناریو در کوتاه مدت و میان مدت کمی بعید به نظر می رسد.

باید توجه داشت از شب گذشته بعد از آن که سنای آمریکا لایحه بودجه سال مالی ۲۰۱۸ را با ۵۱ رای موافق در برابر ۴۹ رای مخالف تصویب کرد ارزش دلار آمریکا در بازارها با افزایش روبرو شده است. رای سنای آمریکا که راه را برای ارائه طرحی برای اصلاح نظام مالیاتی آمریکا بدون جلب حمایت دموکرات هموار می کند، زمینه را نیز برای رشد اقتصادی آمریکا و افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر بیشتر هموار تر خواهد کرد.

طبق این لایحه، دولت آمریکا این اجازه را پیدا می کند که مالیات ها را کاهش داده و مبلغ  ۱٫۵ تریلیون دلار برای کسری بودجه آینده اختصاص دهد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا و هدف افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا