تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در نزدیکی سطوح ۱۲۷۲ و ۱۲۷۰ با حمایت روبرو شود و بعد از آن به سطح مقاومت ۱۲۸۳ اصلاح کند که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین اونس طلا دیده می شود این سطوح ۱۲۷۰ و ۱۲۷۲ به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند افزایشی ۱۲۶۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) به ۱۳۰۶ (بالاترین سطح ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c قرار دارند.

از آنجایی که حمایت پیشین در سطح ۱۲۷۷ مانع از کاهش قیمت و باعث تشکیل حرکت اصلاحی قوی شده بود پیش بینی می شود سطوح حمایت فعلی ۱۲۷۲ و ۱۲۷۰ باعث ایجاد حرکت اصلاحی افزایشی به سطح مقاومت ۱۲۸۳ شود.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۷۰ و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۲۶۱ می شود و این در حالی است که شکست سطح مقاومت ۱۲۷۸ موجب افزایش به سطح ۱۲۸۳ خواهد شد.

از نظر تحلیل بنیادی حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن به رهبری شینزو آبه نخست وزیر این کشور و شریک ائتلافی آن -حزب کومیتو- در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه به پیروزی رسیدند و این خبر موجب تقویت قیمت ارزهای اصلی در مقابل ین ژاپن شده است.

دلار آمریکا در برابر ین ژاپن به بالاترین نرخهای ۳ ماهه گذشته صعود کرده است و این تحولات باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا به کمترین نرخهای ۲ هفته گذشته شده است. معمولا قیمت جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن رابطه معکوسی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

گزارشات اخیر نیز حاکی از آن است جرومی پاول از اعضای بانک فدرال و جان تیلور اقتصاددان و استاد دانشگاه استنفورد از نامزدهای دونالد ترامپ برای تصدی دو پست حساس بانک مرکزی آمریکا هستند. معامله گران اونس طلا معتقدند که صحبت‌ها در مورد اینکه جان تیلور رئیس جدید سیستم فدرال رزرو آمریکا خواهد بود، امروز در سشن آسیا باعث افزایش نرخ دلار آمریکا و بدنبال آن کاهش اونس طلا به پایین سطح ۱۲۷۶ شده است. جان تیلور طرفدار سیاست پولی سخت و افزایش نرخ بهره می‌باشد و دونالد ترامپ باید کاندیدای خود برای مقام رئیس سیستم بانک فدرال رزرو را تا ۳ نوامبر اعلام کند.

افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا تاثیر قابل توجهی روی قیمت طلا دارد و با بالا بردن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار فلز زرد قیمت طلا را تضعیف می کند. بنابراین از آنجایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد جرومی پاول از اعضای هیئت مدیره بانک فدرال رزرو و همچنین جان تیلور اقتصاددان دانشگاه استنفورد را برای دو سمت مهم در بانک مرکزی آمریکا انتخاب کند، قیمت جهانی اونس طلا فعلا به پایین ترین نرخهای دو هفته گذشته کاهش یافته است.

هر چند جرومی پاول از روش تدریجی جنت یلن برای افزایش نرخ بهره حمایت کرده و ممکن است همین سیاست را دنبال کند اما جان تیلور در دو دهه گذشته بر این باور بوده است که نرخ بهره بانک فدرال باید از آنچه که هم اکنون هست، بالاتر باشد. هر کدام از نامزدهای تصدی ریاست بانک مرکزی آمریکا باید برای بر عهده گرفتن این سمت به تایید مجلس سنا برسند. دوره خدمت ۴ ساله جنت یلن در ماه فوریه سال آینده به پایان می رسد.

این هفته در تقویم اقتصادی آمریکا، اخبار مهمی دیده نمی شود و تنها شاخص سفارشات کالاهای بادوام ، فروش خانه های نوساز ، فروش خانه های معوقه و آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد. در سایر تحولات انتظار می رود این هفته بانک مرکزی اروپا (ECB) در روز پنجشنبه (۲۶ اکتبر ۲۰۱۷) آغاز کاهش خرید ماهیانه دارایی ها از ۶۰ میلیارد یورو به ۴۰ میلیارد یورو از ماه ژانویه سال آینده میلادی را اعلام کند که بر ارزش یورو در بازارها تاثیر گذار خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا