تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ7) پیش بینی می شود قیمت آن پیش از شروع روند صعودی خود اندکی به سطح حمایت ۵۱٫۶۰ دلار در هر بشکه اصلاح کند که این موضوع را نزدیک شدن قیمت به سطوح مقاومت ۵۲٫۱۴ و ۵۲٫۳۷ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت بر روی بالاترین نرخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی از روند افزایشی ۴۹٫۱۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) به ۵۲٫۳۷ قرار دارند. از منظر تحلیل تکنیکال خط روند نزولی رسم شده از سطح ۵۲٫۸۴ (بالاترین سطح ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷) نیز این منطقه ۵۲٫۱۴ تا ۵۲٫۳۷ را برای امروز تبدیل به مقاومت مهم برای قیمت نفت آمریکا کرده است.

به باور ما امروز قیمت نفت آمریکا در اولین تلاش خود برای عبور از این منطقه مقاومت ناموفق می ماند و به احتمال زیاد گپ بوجود آمده در چارت یک ساعته را در نزدیکی سطح ۵۱٫۶۰ پر خواهد کرد. مؤسسه بیکر هیوز نیز روز جمعه اعلام کرد، تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ اکتبر با ۷ مورد کاهش به ۷۳۶ سکو رسیده که پایین‌ترین رقم از ماه ژوئن ۲۰۱۷ تاکنون بوده است.

این در حالی است که در حرکت افزایشی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۵۲٫۳۷ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب صدور سیگنال خرید به ترتیب به سطوح ۵۲٫۸۲ و ۵۳٫۹۶ خواهد شد که هر یک از این سطوح در چارت روزانه به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C قرار دارند و این موج افزایشی همانطور که در چارت پایین دیده می شود از سطح ۴۵٫۵۸ دلار در هر بشکه (پایین ترین سطح ۳۱ اوت ۲۰۱۷) آغاز گردیده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ7) پیش بینی می شود قیمت آن پیش از شروع روند صعودی خود اندکی به سطوح ۵۷٫۳۴ و ۵۷٫۰۶ اصلاح کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال دیده می شود این موج اصلاحی قیمت که از سطح ۵۸٫۵۴ (بالاترین سطح ۱۸ اکتبر ۲۰۱۷) شروع شده هنوز تکمیل نشده است و در قالب سه موج a , b , c شکل گرفته است که تا کنون دو موج اول آن کامل شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال موج سوم یعنی موج c از هم اکنون شروع شده است و پیش بینی می شود به ترتیب به سطوح ۵۷٫۳۴ و ۵۷٫۰۶  (خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۵۸٫۵۴ – بالاترین سطح ۱۸ اکتبر ۲۰۱۷ – به ۵۶٫۶۰ – پایین ترین سطح ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷) اصلاح داشته باشد.

به باور ما حتی اگر روند افزایشی از سطح ۵۵٫۰۶ (پایین ترین سطح ۹ اکتبر ۲۰۱۷) از سرگرفته شده باشد هنوز هم احتمال اصلاح قیمت به سطوح ۵۷٫۳۴ و ۵۷٫۰۶ وجود دارد زیرا روند افزایشی کنونی قیمت بعد از عدم توانایی در شکست سطح مقاومت ۵۸٫۰۸ دلار در هر بشکه منجر به اصلاح عمیق قیمت به پایین سطح ۵۷٫۸۰ شده است. در نمودار بعدی روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن مشخص شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر دیده می شود بازار نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن