تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح مقاومت ۱۲۸۳ به سطوح ۱۲۸۸ و ۱۲۹۵ افزایش یابد که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی نشان داده است در غیر این صورت در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۷۷ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سطوح ۱۲۷۲ و ۱۲۷۰ می شود.

در چارت پایین این سطح مقاومت ۱۲۸۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند افزایشی ۱۲۶۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) به ۱۳۰۶ (بالاترین سطح ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷) تشکیل شده است. از دیدگاه تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی نزولی از سطح ۱۳۰۶ در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۷۲ تکمیل شده است و موج سوم یعنی موج نزولی c از نظر طولی به اندازه ۶۱٫۸ درصد از موج اول یعنی موج a حرکت داشته است.

از نظر تئوری ممکن است قیمت اونس طلا در صورت شکست سطح مقاومت ۱۲۸۳ به سقف موج دوم یعنی موج b نزدیک شود و یک گام خود را به سطح ۱۲۹۱ نزدیک تر کند. لازم به ذکر است برای امروز در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۷۷ و به شرط تثبیت کندل دو ساعته قیمت در پایین آن منجر به کاهش قیمت به سطوح حمایت ۱۲۷۲ و ۱۲۷۰ می شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

با توجه به معرفی قریب الوقوع رئیس بعدی بانک فدرال رزرو آمریکا، دامنه تغییر قیمت جهانی اونس طلا در حال حاضر بین سطوح ۱۲۷۷ و ۱۲۸۳ قرار دارد و همانطور که دیروز گفته شد رقابت بر سر صندلی ریاست بانک فدرال رزرو آمریکا به سه گزینه پاول، تیلور و یلن محدود شده است و بازار اکنون منتظر است ببیند رئیس بعدی بانک فدرال رزرو چه کسی خواهد بود. شخصی تند رو با موضع تهاجمی نسبت به افزایش نرخ بهره بانک فدرال یا شخصی میانه رو با موضع تهاجمی کمتر؟

در حال حاضر جان تیلور استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد و جرومی پاول عضو هیئت مدیره بانک فدرال رزرو برای به دست گرفتن سکان هدایت بانک مرکزی آمریکا بیشتر از کاندیدای دیگر شانس ریاست بانک فدرال رزرو را دارند و در حال حاضر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ۳ گزینه اصلی (پاول، تیلور و یلن) برای تصدی این پست در اختیار دارد و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا دیروز به خبرنگاران گفت، وی به تصمیم گیری در مورد انتخاب رئیس بعدی فدرال رزرو “خیلی خیلی نزدیک” شده است.

گزارشات اخیر نیز حاکی از آن است جرومی پاول از اعضای بانک فدرال و جان تیلور اقتصاددان و استاد دانشگاه استنفورد از نامزدهای دونالد ترامپ برای تصدی دو پست حساس بانک مرکزی آمریکا هستند. جان تیلور طرفدار سیاست پولی سخت و افزایش نرخ بهره می‌باشد و دونالد ترامپ باید کاندیدای خود برای مقام رئیس سیستم بانک فدرال رزرو بزودی اعلام کند.

انتخاب فردی تند رو با موضع تهاجمی و طرفدار افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا تاثیر قابل توجهی روی قیمت طلا خواهد داشت و با بالا بردن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار فلز زرد قیمت طلا را تضعیف می کند اما بالعکس انتخاب فردی با موضع ملایم و تهاجمی کمتر نسبت به افزایش نرخ بهره به تقویت قیمت جهانی اونس طلا کمک خواهد کرد.

بنابراین از آنجایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد از میان یلن رئیس فعلی بانک فدرال رزرو ، جرومی پاول از اعضای هیئت مدیره بانک فدرال رزرو و همچنین جان تیلور اقتصاددان دانشگاه استنفورد را برای دو سمت مهم در بانک مرکزی آمریکا (یکی به عنوان رئیس و دیگری به عنوان معاون رئیس بانک فدرال) انتخاب کند، قیمت جهانی اونس طلا در طی ۲۴ ساعته گذشته فعلا بین سطح حمایت ۱۲۷۲ و سطح مقاومت ۱۲۸۳ در نوسان است تا یکی از سطوح فوق شکسته شود.

هر چند جرومی پاول از روش تدریجی جنت یلن برای افزایش نرخ بهره حمایت کرده و ممکن است همین سیاست را دنبال کند اما جان تیلور در دو دهه گذشته بر این باور بوده است که نرخ بهره بانک فدرال باید از آنچه که هم اکنون هست، بالاتر باشد. هر کدام از نامزدهای تصدی ریاست بانک مرکزی آمریکا باید برای بر عهده گرفتن این سمت به تایید مجلس سنا برسند.

دوره خدمت ۴ ساله جنت یلن در ماه فوریه سال آینده به پایان می رسد. از آنجایی که تصمیم گیری در رابطه با ریاست بعدی بانک مرکزی آمریکا بر عهده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می باشد بنابراین ما نیز چاره ای نداریم جز اینکه منتظر ماند و دید از میان پاول، تیلور و یلن رئیس بعدی بانک فدرال رزرو چه کسی خواهد بود؟

ظاهرا بازار نیز چنین کرده و قرار گرفتن قیمت جهانی اونس طلا تا بدین لحظه بین محدوده ۱۲۷۷ و ۱۲۸۳ نیز به همین دلیل بوده است و برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

این هفته در تقویم اقتصادی آمریکا، اخبار مهمی دیده نمی شود و تنها شاخص سفارشات کالاهای بادوام ، فروش خانه های نوساز ، فروش خانه های معوقه و آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا