تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ7) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سطح ۵۲٫۳۷ دلار در هر بشکه یعنی بالاترین سطح ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ افزایش یابد و این موضوع را تکمیل شدن موج اصلاحی قیمت از سطح مقاومت ۵۲٫۳۷ در نزدیکی سطح حمایت ۵۱٫۶۰ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت آمریکا دیده می شود عدم توانایی قیمت در تثبیت پایین سطح حمایت ۵۱٫۶۰ می تواند به افزایش مجدد قیمت نفت بیانجامد و در حرکت افزایشی برای امروز هدف بعد از ۵۲٫۳۷ رسیدن به سطوح ۵۲٫۶۵ (بالاترین سطح ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷) و سپس ۵۳٫۱۱ (بالاترین سطح ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷) است.

از نظر تحلیل بنیادی و فاندامنتال کاهش میزان صادرات عراق و احتمال تداوم کاهش میزان ذخایر نفت تجاری آمریکا موجب افزایش قیمت نفت آمریکا به بالای سطح ۵۲٫۳۷ می شود. در حرکت اصلاحی نیز سطح حمایت همچنان در نزدیکی ۵۱٫۶۰ قرار دارد و تنها شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن منجر به اصلاح بیشتر به سطح حمایت ۵۱٫۱۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۴۹٫۱۰ به ۵۲٫۳۷) می شود.

میزان صادرات نفت از شمال و جنوب عراق از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته که ناشی از کسری عرضه از مناطق شمال کرکوک عراق بوده است. از منظر بنیادی اوضاع در کردستان، کاهش تعداد سکوهای حفاری نفت شیل در آمریکا و احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک از جمله دلایل افزایش قیمت نفت محسوب می شوند.

تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷ با ۷ مورد کاهش به ۷۳۶ سکو رسیده که پایین‌ترین رقم از ماه ژوئن ۲۰۱۷ تاکنون بوده است. لازم به ذکر است فعالان بازار نفت این هفته در انتظار گزارش ذخایر هفتگی مربوط به گروه صنعت آمریکا (API) و اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) هستند تا سرنخ های در مورد سرعت تعادل بازار نفت بدست آورند. پیش بینی می شود فردا موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا برای پنجمین هفته متوالی کاهش یابد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ7) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سطح مقاومت ۵۸٫۰۳ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند و اگر این سطح مقاومت شکسته شود موجب تقویت قیمت و صدور سیگنال خرید به سطح ۵۸٫۵۴ (بالاترین سطح ۱۸ اکتبر ۲۰۱۷) می شود.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته بعدی نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح مقاومت ۵۸٫۰۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند افزایشی ۵۵٫۰۶ (پایین ترین سطح ۹ اکتبر ۲۰۱۷) به ۵۸٫۵۴ قرار دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال موج اصلاحی قیمت نفت برنت دریای شمال که در برخورد به سطح مقاومت ۵۸٫۰۳ اتفاق افتاده است بیشتر شبیه به یک موج مقطعی قیمت در جهت خلاف روند افزایشی کوتاه از سطح ۵۶٫۶۰ (پایین ترین سطح ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷) می باشد تا به استمرار روند نزولی قیمت از سطح ۵۸٫۵۴ ، از این رو برای امروز احتمال تشکیل موج افزایشی از نزدیکی سطوح حمایت ۵۷٫۲۱ و ۵۶٫۸۰ وجود دارد.

در چارت بعدی حرکت پنج موجی قیمت از سطح ۵۵٫۰۶ به معنای پایداری روند افزایشی است و این احتمال قویا وجود دارد که موج اصلاحی کنونی در نزدیکی یکی از سطوح حمایت ۵۷٫۲۱ و ۵۶٫۸۰ به پایان برسد و قیمت نفت برنت دریای شمال را در آستانه افزایش به بالای سطوح ۵۸٫۰۳ و ۵۸٫۵۴ قرار دهد. لازم به ذکر است در حرکت اصلاحی هر گونه حرکت نزولی محدود به نزدیکی سطوح حمایت ۵۷٫۲۱ و ۵۶٫۸۰ دلار در هر بشکه خواهد بود که در چارت بعدی به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن