تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۲۷۰ را تاچ کند و در صورت شکست آن سیگنال فروش تا سطح ۱۲۶۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) صادر کند که این حرکت را ناتوانی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۸۳ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۷۰ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند افزایشی ۱۲۶۰ به ۱۳۰۶ (بالاترین سطح ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷) قرار دارد که تا کنون به عنوان آخرین سد در برابر ریزش قیمت به سطح ۱۲۶۰ عمل کرده است.

حرکت کاهشی قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۸۳ نشاندهنده استمرار روند نزولی قیمت از سطح ۱۲۹۱ در موج کاهشی c است که می تواند بعد از شکست سطح حمایت ۱۲۷۰ قیمت را تا سطح ۱۲۶۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند که این سطح در نزدیکی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته (۱۲۵۹) است.

هر چند قبلا سطح حمایت ۱۲۷۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) مانع از کاهش قیمت شده بود اما امروز با توجه به نزدیک شدن دوباره قیمت به این سطح این احتمال وجود دارد که این سطح حمایت شکسته شود و منجر به کاهش قیمت گردد. لازم به ذکر است در حرکت افزایشی اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۱۲۷۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) دیده می شود و تنها در صورت شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب نقض سناریوی نزولی و رسیدن به سطوح ۱۲۸۱ و ۱۲۸۳ می شود.

اخبار کنونی بازار حاکی از آن است که به دلیل انتشار گزارشهای مثبت میزان درآمدهای شرکتهای آمریکایی ریسک پذیری به بازارهای مالی بازگشته و شاخص های سهام بین الملل بدنبال رکورد زنی سهام آمریکا در حال تقویت هستند و این جریان بر حرکت قیمت جهانی طلا تاثیر منفی گذاشته است. تقویت دلار آمریکا در بازارها ، افزایش چشمگیر شاخصهای سهام آمریکا ، افزایش نرخ بهره بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به نقطه اوج ۷ ماهه اخیر (%۲٫۴۵) از مهم ترین دلایل افت قیمت جهانی طلا به پایین سطح ۱۲۷۲ محسوب می شود.

همانطور که می دانیم قیمت جهانی طلا با تمام شاخص های بورسی جهان رابطه ای معکوس دارد که خود می تواند تایید کننده این موضوع باشد به عبارتی زمانی که رونق اقتصادی رخ می دهد با بازگشت اطمینان به بازارهای سهام، سرمایه گذاران با فروش دارایی های امن خود به سرمایه گذاری در بازار های پربازده و پرریسک نظیر بازار سهام می پردازند و به خاطر این مساله از جریان ورود نقدینگی به بازار طلا کاسته می شود. رشد شاخص آتی آمریکا نیز حکایت از آسودگی خاطر سرمایه گذاران در راستای ادامه روند صعودی بازارهای سهام داشته و تمایل جویندگان دارایی های امن نظیر طلا را در روزهای اخیر کاهش داده است.

از نظر تاریخی نیز قیمت جهانی اونس طلا و ارزش دلار آمریکا رابطه ای معکوس با یکدیگر دارند و هر گاه ارزش دلار آمریکا مخصوصا در مقابل ین ژاپن با افزایش روبرو شود قیمت جهانی طلا با کاهش مواجه می شود. از این رو برای امروز افزایش چشمگیر شاخص سهام آمریکا فشار زیادی بر قیمت جهانی طلا برای شکست سطح حمایت ۱۲۷۰ وارد کرده است و این موضوع نیز در طی چند روز گذشته مانع بزرگی برای افزایش قیمت طلا به بالای سطح مقاومت ۱۲۸۳ بوده است و با رشد بازارهای سهام از تقاضای دارایی های امن همچون طلا و ین ژاپن کاسته است.

روند نزولی کنونی قیمت طلا نشان می دهد که جریان ورود نقدینگی به بازار طلا کند شده است و علت اصلی آن نیز همانطور که در بالا گفته شد افزایش شاخص سهام در بورس وال استریت آمریکا است. تحلیل تکنیکال نیز نشان می دهد که اگر امروز قیمت اونس طلا بتواند سطح حمایت ۱۲۷۰ را بشکند این احتمال وجود دارد که این روند کاهشی را تا ریزش قیمت به سطوح حمایت ۱۲۶۰ و ۱۲۵۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) ادامه دهد.

از سوی دیگر اگر فردی با موضع تهاجمی در خصوص افزایش نرخ بهره بانک فدرال از سوی دونالد ترامپ به عنوان رئیس جدید بانک فدرال رزرو در این روزها انتخاب شود، این احتمال هست که ارزش دلار آمریکا همچنان افزایش یابد و این مساله منجر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا شود.

این هفته در تقویم اقتصادی آمریکا، اخبار مهمی دیده نمی شود و تنها امروز شاخص سفارشات کالاهای بادوام ، فروش خانه های نوساز و در روزهای آینده فروش خانه های معوقه و آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا