تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده همچنان پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری سطح مقاومت ۹۴٫۴۴۱ را لمس کند و اگر این سطح مقاومت شکسته شود با توجه به رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به %۲٫۴۵ موجب افزایش بیشتر قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۹۵٫۲۵ می شود.

همانطور که در نمودار تایم فریم روزانه پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷۱ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱۱ (پایین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارد و هم اکنون در تلاش برای شکست سطح مقاومت ۹۴٫۰۷ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) می باشد اما افزایش یورو و پوند در مقابل ین ژاپن هنوز این اجازه را به شاخص دلار آمریکا برای شکست سطح مقاومت ۹۴٫۰۷ نداده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این هفته در تقویم اقتصادی آمریکا، اخبار مهمی دیده نمی شود و تنها امروز شاخص سفارشات کالاهای بادوام ، فروش خانه های نوساز  و در روزهای آینده فروش خانه های معوقه و آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد.

در خصوص کالاهای بادوام آمریکا باید گفت، این گروه از کالاها مشخصاً ماشین آلات سنگین، صنایع حمل و نقل (خصوصاً هواپیما سازی) و تولیدات کارخانه ای هستند که عمر تقریباْ زیادی (حداقل ۳ سال) داشته باشند. این شاخص از آنجایی اهمیت دارد که چشم اندازی از بخش تولیدی کشور نشان می دهد و مشخص خواهد کرد که وضعیت کار، تولید و بازدهی در مهمترین بخش صنعتی کشور چگونه است. برای این ماه، انتظار افزایش این شاخص وجود دارد که باید گفت در صورت افزایش، می توان انتظار قدرت گرفتن دلار آمریکا را داشت و این خبر امروز ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد.

خبر بعدی، میزان فروش خانه های جدید ایالات متحده آمریکا خواهد بود که ساعت ۱۷:۳۰ اعلام می شود. وضعیت مسکن که یکی از ارکان رشد اقتصادی آمریکا به شمار می رود و پیش بینی می شود امروز در ماه سپتامبر از رقم قبلی ۵۶۰ هزار واحد به ۵۵۵ هزار واحد تغییر یابد.

در سایر تحولات انتظار می رود فردا بانک مرکزی اروپا (ECB) آغاز کاهش خرید ماهیانه دارایی ها از ۶۰ میلیارد یورو به ۴۰ میلیارد یورو از ماه ژانویه را اعلام کند و در عین حال برنامه سیاست های انبساطی کمّی (QE) را تا ۶ ماهه دیگر تمدید نماید و جفت ارز یورو – دلار آمریکا برغم رشد اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان – آمریکا هنوز قیمت آن بین محدوده ۱٫۱۷۵۰ و ۱٫۱۸۰۰ در روندی خنثی در نوسان است و معامله گران منتظر جلسه فردا بانک مرکزی اروپا هستند.

شاخص شاخص دلار آمریکا یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

برای این هفته چنانچه سطوح مقاومت ۹۴٫۰۷ و ۹۴٫۴۴ شکسته شوند زمینه ورود خریداران با حد تارگت ۹۵٫۲۵ را بوجود می آورد و همچنین تاییدی در جهت الگوی سر و شانه وارونه که از سطح ۹۲٫۵۴۸ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) شکل گرفته است، می باشد و این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۹۳٫۶۳۲ منجر به کاهش جزئی و کوتاه قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۳٫۰۵۵ می شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا