تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۷۷ و ۱۲۸۳ قرار گیرد و برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۲۸۳ می تواند موجب افزایش و صدور سیگنال خرید تا سطوح ۱۲۸۸ و ۱۲۹۱ شود و سقوط به زیر سطح ۱۲۷۷ به شرط تثبیت کندل دو ساعته پایین آن می تواند منجر به کاهش به سطوح ۱۲۷۲ و ۱۲۷۰ گردد.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین دیده می شود سطح مقاومت ۱۲۸۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند افزایشی ۱۲۶۰ به ۱۳۰۶ (بالاترین سطح ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷) قرار دارد و در حرکت نزولی نیز تنها شکست سطح حمایت ۱۲۷۰ منجر به کاهش قیمت به سطح ۱۲۶۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) می شود.

در چارت پایین با توجه به آنکه خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۰۶ رو به بالا شکسته شده است احتمال از سرگیری روند افزایش قیمت به شرط شکست سطح مقاومت ۱۲۸۳ وجود دارد. براساس آن چیزی که در چارت مشخص شده است این حرکت نزولی از سطح ۱۳۰۶ در قالب سه موج a , b , c شکل گرفته است.

بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان می دهد که هر چند طول موج نزولی سوم یعنی موج c کوتاهتر از طول موج نزولی اول یعنی موج a بوده است اما می توان گفت که موج نزولی c در نزدیکی همان سطح حمایت ۱۲۷۰ به پایان رسیده است.

بررسی امواج الیوت ویو نیز اشاره به نزدیک شدن قیمت به سقف موج دوم یعنی موج b در نزدیکی سطح ۱۲۹۱ دارد. امروز شروع حرکات بازار می تواند قیمت اونس طلا را به یکی از دو سطوح مقاومت ۱۲۸۳ یا حمایت ۱۲۷۷ هدایت کند.

بنابراین انتظار می رود، تا زمانی که قیمت جهانی اونس طلا حرکتی را برای شروع یک روند صعودی به بالای سطح مقاومت ۱۲۸۳ یا نزولی به پایین سطح حمایت ۱۲۷۰ آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

از منظر تحلیل بنیادی ابتدای هفته شاهد موج چندانی در بازار جهانی اونس طلا نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای جلسه مهم بانک مرکزی اروپا و گمانه زنی ها در مورد رئیس بعدی بانک فدرال رزرو آمریکا بوده است. جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) امروز برگزار می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است.

در حال حاضر نیز قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۸۳ و ۱۲۷۰ قرار دارد و نوسانات بازار در روندی خنثی و با حجم پایین دنبال می شود و بازار برای تعیین جهت، به تحولات بازارهای سهام و جلسه امروز بانک مرکزی اروپا (ECB) توجه دارد.

از یک سو تمایل سناتورهای جمهوری خواه به انتصاب جان تیلور، به عنوان رئیس بعدی بانک فدرال رزرو مانع از افزایش قیمت به بالای سطح ۱۲۸۳ شده است و از سوی دیگر با افزایش نسبی شاخص نوسانات بازار (VIX) روز گذشته شاخص های سهام بازار وال استریت تقریباً با منفی به کار خود پایان دادند و انتظارات بازار از بیانیه تند بانک مرکزی اروپا در رابطه با حذف سیاست های محرک اقتصادی، قیمت جهانی اونس طلا را در نزدیکی سطح ۱۲۷۰ با حمایت روبرو ساخته است.

امروز مهمترین توجه بازار، اعلام نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و کنفرانس خبری آقای ماریو دراقی، رئیس ECB در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران است و تحولات و رویدادهای اخیر در بازارهای مالی، وضعیت نشست امروز ECB را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پیش بینی می شود، بانک مرکزی اروپا، بدون اعمال تغییر در میزان نرخ بهره، رقم فعلی %۰٫۰ را بار دیگر تثبیت نماید و در رابطه با حجم و مدت زمان برنامه خرید اوراق قرضه و سیاست های تسهیل کمّی (QE) تصمیم گیری کند.

با توجه به آنکه امروز در سشن آمریکا به غیر از آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی (پیش بینی بازار ۲۳۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۲۲۰۰۰) و کسری تراز تجاری آمریکا در ماه سپتامبر (پیش بینی بازار ۶۳٫۸۰- میلیارد، رقم قبلی ۶۳٫۳۰- میلیارد) اخبار چندانی در تقویم اقتصادی به چشم نمی خورد، انتظار می رود، عمده توجه بازار اونس طلا به جلسه بانک مرکزی اروپا و واکنشهای بازار سهام آمریکا باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا