تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا با توجه به شکسته شدن سطوح حمایت ۱۲۷۰ و ۱۲۶۸ پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷ یعنی سطح ۱۲۶۰ کاهش یابد و تا این سطح سیگنال فروش صادر کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت ۱۲۷۰ و ۱۲۶۸ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c و همچنین خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند افزایشی ۱۲۶۰ به ۱۳۰۶ (بالاترین سطح ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷) وجود داشتند که دیروز با قدرت شکسته شدند و حمایت های بعدی بر روی ۱۲۶۱ و ۱۲۶۰ و ۱۲۵۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) قرار دارند که پیش بینی می شود امروز لمس شوند.

از آنجاییکه سطح حمایت ۱۲۶۲ یک بار در روز ۶ اکتبر ۲۰۱۷ باعث تشکیل حرکت اصلاحی شده بود بعد از کاهش قیمت به این سطح احتمال اصلاح ضعیف وجود دارد اما باید توجه داشت شکسته شدن سطوح حمایت ۱۲۶۱ و ۱۲۶۰ فرصت های مناسبی برای ورود مجدد فروشندگان ایجاد می کند و هدف نزولی ۱۲۴۰ را در چارت روزانه نمایان خواهد ساخت.

بعد از آنکه دیروز بانک مرکزی اروپا (ECB) برنامه خرید ماهیانه اوراق قرضه خود را برای مدت ۹ ماهه دیگر تا سپتامبر ۲۰۱۸ گسترش داد و به روشنی مشخص گردید که هیچگونه افزایش نرخ بهره اروپا در سال ۲۰۱۸ نیز صورت نمی گیرد، ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین ترین نرخهای ۳ ماهه گذشته سقوط کرد، قیمت جهانی اونس طلا به کمترین نرخهای ۳ هفته گذشته کاهش یافته است. از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

اینگونه به نظر می رسد عوامل فاندامنتالی بسیار پر قدرت ظاهر شده اند و واگرایی سیاست های پولی میان بانکهای مرکزی آمریکا و اروپا مشهود است در چنین شرایطی باید دنباله رو بازار بود و دلیلی برای تغییر روند جفت ارز یورو – دلار آمریکا از نزولی به صعودی وجود ندارد و روند کلی یورو همچنان نزولی است و حتی در صورت تقویت، این امواج مقطعی خواهند بود که در این صورت باید انتظار تضعیف بیشتر اونس طلا را داشت.

بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. انتشار عملکرد فراتر از انتظار شرکت های بزرگ آمریکایی تاثیر مهمی بر بهبود شاخص سهام وال استریت و تقویت جریان ریسک پذیری داشته است. ادامه روند عمومی ریسک پذیری، فشارهای نزولی بر دارایی های امن بیشتر می شود که در نتیجه، موجب قرار گرفتن قیمت اونس طلا در سطوح تکنیکال پایین خواهد شد.

از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا نیز بدنبال راه حل قانونی برای لایحه مالیات جمهوری خواهان است که پیشرفت بیشتری در اجرای طرح کاهش مالیات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بوجود می آورد. تصویب این لایحه راه را برای تغییر قوانین مالیاتی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال آن است، هموارتر می کند.

طبق این لایحه، دولت آمریکا این اجازه پیدا می کند که مالیات ها را کاهش داده و طی یک دهه آینده تا حدود ۱٫۵ تریلیون دلار دیگر کسری بودجه فدرال داشته باشد که انتشار این خبر در بازارها نیز به تقویت دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار و کاهش قیمت جهانی طلا انجامیده است. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص مقدماتی تولیدات ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال دیده می شود و پیش بینی می شود از رقم قبلی %۳٫۱ به %۲٫۵ تغییر یابد.

تولید ناخالص داخلی آمریکا، شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود.

در معاملات بازار، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت افزایش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا سیکل رشد نرخ بهره بانکی خود را ادامه دهد، بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تقویت دلار آمریکا و کاهش اونس طلا خواهد انجامید. شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. در صورت افزایش این شاخص که نمادی از رشد تورم می باشد، باز هم نشانه ای از احتمال تصمیم بانک فدرال برای ادامه سیکل رشد نرخ بهره بانکی خواهد بود که می تواند انتظارات نرخ بهره ای بانک فدرال را برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر سال جاری افزایش دهد.

بطوریکه در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود %۹۶٫۷ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد و از محدوده %۱٫۰۰ – %۱٫۲۵ به محدوده %۱٫۲۵ – %۱٫۵۰ رشد یابد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند. لازم به ذکر است موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به ۸۵۱٫۹۵۰ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا