تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا- دوشنبه ۸ آبان ۱۰:۰۰

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با سطوح مقاومت ۱۲۷۲ و ۱۲۷۷ روبرو شود و دوباره با کاهش قیمت مواجه شود که این حرکت را بررسی نسبت های فیبوناچی در چارت تایم فریم یک ساعته و روزانه نشان داده است.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۷۷ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند افزایشی ۱۲۶۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) به ۱۳۰۶ (بالاترین سطح ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷) قرار گرفته است و قبل از آن نیز سطح مقاومت بر روی ۱۲۷۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) تشکیل شده است که در حال حاضر مانع از اصلاح قیمت به سطح ۱۲۷۷ شده است.

در چارت روزانه مشخص است که قیمت اونس طلا بعد از برخورد به سطح حمایت ۱۲۶۲ مقداری اصلاح کرده است که این حرکت به احتمال زیاد در نزدیکی یکی از سطوح ۱۲۷۲ یا ۱۲۷۷ به پایان خواهد رسید و بعد از آن باید منتظر از سرگیری کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۶۲ و ۱۲۶۰ باشیم که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا در آستانه اعلام رئیس جدید بانک فدرال رزرو آمریکا که قرار است این هفته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آن را اعلام کند و همچنین نشست دو روزه کمیته سیاست گذاری بازار آزاد بانک فدرال رزرو (FOMC) در هفته جاری معامله گران طلا همچنان به شکلی محتاطانه در بازار فعالیت می کنند و قیمت با سطوح مقاومت ۱۲۷۲ و ۱۲۷۷ مواجه است که انتظار می رود از نزدیکی این سطوح دوباره کاهش یابد.

طبق کمیسیون نظارت بر معاملات سلف آمریکا (CFTC) که جهت گیری فعالان بورس سلف آمریکا را نشان میدهد تعداد موقعیت خالص خرید طلا در هفته منتهی به ۲۴ اکتبر ۲۰۱۷ با ۹۳۰۰- قرارداد کاهش به ۱۹۱۴۰۰ قرارداد خرید رسیده است که برای ششمین هفته متوالی کاهش در تعداد موقعیت خالص خرید طلا را نشان می دهد.

بطوریکه در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود %۹۷٫۲ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد و از محدوده %۱٫۰۰ – %۱٫۲۵ به محدوده %۱٫۲۵ – %۱٫۵۰ رشد یابد.

قیمت جهانی اونس طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند. لازم به ذکر است موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به ۸۵۰٫۷۶۹ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. هر چند بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد اما به احتمال زیاد این جلسه حاوی نکته حایز اهمیتی نباشد و بیشتر توجه و تمرکز بازار به گزارش اشتغال ماهیانه بخش غیر کشاورزی آمریکا معطوف شود.

این هفته در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) برای ماه اکتبر روز جمعه منتشر خواهد شد و در این گزارش شاخص های مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند. این گزارش وضعیت اشتغال را که یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی است نشان می دهد.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند. این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۳۱۵۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۳۳۰۰۰- می باشد.

برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۲ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه اکتبر از رقم قبلی %۰٫۵ به %۰٫۲ کاهش یابد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران تنها شاخص خالص تعدیل هزینه مصرف شخصی ، مصارف شخصی و درآمدهای شخصی آمریکا اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا