تحلیل و پیش بینی چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری دوباره به سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند و چنانچه این سطح مقاومت شکسته شود موجب تقویت بیشتر قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۹۶٫۲۵ می شود.

همانطور که در چارت پایین شاخص دلار آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت ۹۵٫۲۵ و ۹۶٫۲۵ بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از روند کاهشی ۹۷٫۸۷ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارند.

الگوی سر و شانه وارونه که سطح ۹۲٫۵۴ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) شکل گرفته تایید شده است که به تارگت ۹۷٫۸۷ اشاره دارد. هر چند در نمودار پایین سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ باعث ایجاد یک حرکت اصلاحی نزولی شده است اما این حرکت اصلاحی به احتمال زیاد در نزدیکی سطح حمایت ۹۴٫۴۴ به پایان خواهد رسید و حتی اگر هم این سطح حمایت شکسته شود حمایت بعدی بر روی سطح ۹۳٫۶۳ قرار دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. هر چند بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد اما به احتمال زیاد این جلسه حاوی نکته حایز اهمیتی نباشد و بیشتر توجه و تمرکز بازار به گزارش اشتغال ماهیانه بخش غیر کشاورزی آمریکا معطوف شود. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران تنها شاخص خالص تعدیل هزینه مصرف شخصی (Core PCE)، مصارف شخصی آمریکا و درآمدهای شخصی آمریکا دیده می شوند.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

این هفته در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) برای ماه اکتبر روز جمعه منتشر خواهد شد و در این گزارش شاخص های مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند. این گزارش وضعیت اشتغال را که یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی است نشان می دهد.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند. این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۳۱۵۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۳۳۰۰۰- می باشد. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۲ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه اکتبر از رقم قبلی %۰٫۵ به %۰٫۲ کاهش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا