تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن بین منطقه خنثی و رنج ۱۲۶۳ و ۱۲۸۱ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی طلا دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ به ۱۳۵۷ قرار دارند.

در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۸۱ با قدرت شکسته شود و یکی دو ساعت بالای آن تثبیت شود موجب تقویت به سطح ۱۲۹۹ می شود و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۶۳ با قدرت شکسته شود و یکی دو ساعت پایین آن تثبیت شود منجر به کاهش به سطح ۱۲۴۰ می شود.

از این رو در حال حاضر نکته قابل توجهی در خصوص قیمت اونس طلا وجود ندارد و باید بعد از خبر امشب منتظر شکسته شدن یکی از این سطوح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. امروز با توجه به نزدیک شدن به خبر بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از سطوح ۱۲۶۳ یا ۱۲۸۱ هدایت کند.

از ابتدای هفته شاهد موج چندانی در بازار جهانی طلا نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای جلسه مهم بانک مرکزی آمریکا می باشد و از اهمیت بالایی برخوردار است. امروز ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران بیانیه کمیته بانک فدرال ایالات متحده (FOMC) منتشر خواهد شد و پیش بینی بازارها عدم تغییر نرخ بهره فعلی (%۱٫۲۵) است و انتظار می رود قیمت جهانی طلا تا پیش از اخبار مهم در حرکت خنثی و رنج بین سطوح ۱۲۶۸ و ۱۲۸۱ در جریان باشد. در آستانه اعلام تصمیم امشب FOMC سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری اقدام به انجام معاملات می کنند و بیشتر توجهات به چشم انداز تورم و چگونگی پاسخ بانک فدرال رزرو به آن است.

علاوه بر بیانیه FOMC رویداد خبری اعلام رئیس بعدی بانک مرکزی آمریکا توسط دونالد ترامپ در جریان است که می بایست بدقت مورد توجه قرار گیرد. فردا دونالد ترامپ احتمالا آقای جرومی پاول، یکی از مقامات فعلی بانک فدرال رزرو که موضع ملایم تری نسبت به افزایش نرخ بهره دارد را به عنوان رئیس آینده بانک مرکزی آمریکا انتخاب خواهد کرد که این مساله نیز در حال حاضر به تقویت قیمت اونس طلا به بالای سطح ۱۲۷۷ کمک کرده است و برای امروز باید دید موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۸۱ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن می شود یا خیر.

در اسپانیا نیز اوضاع کاتالونیا به واسطه اعلام استقلال به معنای یک اتحادیه اروپای بی ثبات است و به همین دلیل است که از دیشب با انتشار خبر حمله تروریستی در نیویورک آمریکا شاهد افزایش تمایل سرمایه گذاران به دارایی های امن هستیم که این موجب افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۲۷۷ شده است.

امروز قبل از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۱۵:۴۵ به وقت تهران آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۱۳۵۰۰۰ به ۲۰۰۰۰۰ افزایش داشته باشد و برای شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش کارخانه ای آمریکا (ISM) در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران پیش بینی می شود همانند رقم قبلی ۵۴٫۵ اعلام شود.  امشب در آستانه اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که بیانیه آن ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران  منتشر خواهد شد،  نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی تمام بانکهای مرکزی در جهان، مدیریت سیستم پولی کشور می باشد و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است و با یکدیگر فرق می کند اما هدف تمامی بانکهای مرکزی جهان ، ثبات قیمت ها ، رشد اقتصادی و اشتغال کامل کشور می باشد. در آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال رزرو (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام کمیته بازار آزاد یا FOMC که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره وجوه بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور آمریکا و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند.

به این ترتیب که هر دو سال و در ژانویه یکی از این اعضاء که دوره‌اش به پایان رسیده‌است جای خود را به کسی می‌دهد که به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تأیید سنا انتخاب می‌شود. رئیس جمهور از میان این ۷ نفر یک نفر را به عنوان رئیس بانک فدرال رزرو و یک نفر را به عنوان نایب رئیس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌کند. هیئت مدیره فدرال رزرو، رئیس و نایب رئیس هر یک از مناطق ۱۲-گانه را انتخاب می‌کنند.

وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حد نصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار  باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا