تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده کماکان پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری دوباره به سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند و چنانچه این سطح مقاومت شکسته شود موجب تقویت بیشتر قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۹۶٫۲۵ می شود.

همانطور که در چارت پایین شاخص دلار آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت ۹۵٫۲۵ و ۹۶٫۲۵ بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از روند کاهشی ۹۷٫۸۷ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارند.

الگوی سر و شانه وارونه که از سطح ۹۲٫۵۴ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) شکل گرفته تایید شده است که به تارگت ۹۷٫۸۷ اشاره دارد. هر چند در نمودار پایین سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ باعث ایجاد یک حرکت اصلاحی نزولی شده است اما این حرکت اصلاحی به احتمال زیاد در نزدیکی سطح حمایت ۹۴٫۴۴ به پایان خواهد رسید و حتی اگر هم این سطح حمایت شکسته شود حمایت بعدی بر روی سطح ۹۳٫۶۳ قرار دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. در جلسه دیشب بانک مرکزی آمریکا تغییری در میزان نرخ بهره خود در عدد %۱٫۲۵ اعمال نکرد و در بیانیه همراه نرخ بهره خود ضمن اشاره به تقویت بازار کار اعلام نمود که رشد فعالیت های اقتصادی آمریکا با سرعت قوی در حال افزایش است و تاثیر طوفان های اخیر را کم اهمیت جلوه داد.

این مساله نشان می دهد که نرخ بهره بانک فدرال دوباره در ماه دسامبر سال جاری افزایش می یابد. در بیانیه بانک فدرال اشاره شد که با وجود طوفان فعالیت های اقتصادی آمریکا با سرعت قوی در حال افزایش است و بازار کار آمریکا همچنان به تقویت خود همانند قبل ادامه می دهد. از نظر بانک فدرال تورم همچنان پایین است هر چند که رشد قیمت بنزین پس از طوفان موجب تقویت تورم شده است.

همچننین در بیانیه دیشب بانک فدرال اعلام کرد که معیار انتظارات تورمی بلندمدت آمریکا کمی تغییر پیدا کرده است و فرایند تعدیل تراز نامه بانک فدرال ادامه دارد. هزینه خانوارها با سرعت متوسط در حال افزایش است و رشد سرمایه گذاری ثابت تجاری در فصول اخیر افزایش یافته است. بنابراین همانطور که ملاحظه می شود هیچ تغییری خاصی در بیانیه بانک مرکزی آمریکا نسبت به بیانیه قبل وجود ندارد و تنها تغییر قابل توجه آن در بیانیه دیشب اشاره به رشد فعالیت های اقتصادی آمریکا با “سرعت قوی” در مقایسه با “رشد متوسط” در بیانیه جلسه گذشته است. این در شرایطی است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی در انتظار اعلام نظر رئیس جمهور آمریکا درباره رئیس جدید بانک فدرال رزرو هستند.

برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که دونالد ترامپ قصد دارد آقای جرومی پاول از مقام‌های ارشد بانک فدرال رزرو که رویکرد تهاجمی کمتری نسبت به جان تیلور در مورد سیاست های پولی افزایش نرخ بهره دارد را به‌عنوان رئیس جدید بانک مرکزی این کشور و آقای جان تیلور را به عنوان نائب رئیس بانک فدرال رزرو معرفی کند. جان تیلور یکی از حامیان رویکرد تهاجمی در قبال سیاست های پولی و افزایش نرخ بهره در آمریکا به شمار می رود.

در هر صورت تا بدین لحظه گمانه ‌زنی‌ها درباره انتخاب پاول به‌عنوان رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا، فشار زیادی را بر ارزش دلار آمریکا از بالاترین نرخهای ۳ ماهه گذشته در مقابل ین ژاپن وارد کرده است و برای امروز سرمایه‌گذاران در حدود ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتظر معرفی رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا و روشن شدن وضعیت سیاست‌های مالیاتی جدید دولت ترامپ هستند.

این تصمیم نهایی نیست و هر لحظه ممکن است ترامپ تصمیم دیگری را اتخاذ کند؛ اما در هر صورت طبق آخرین نظرسنجی ها و پیش بینی ها شانس جرومی پاول برای تصاحب سمت رئیس بانک فدرال رزرو زیاد است و از سوی دیگر خبر به تعویق افتادن انتشار لایحه جدید مالیات های آمریکا نیز منجر به کاهش شاخص دلار آمریکا شده است که انتظار می رود با حمایت ۹۴٫۴۴ روبرو شود.

در تقویم اقتصادی امروز آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا، شاخص مقدماتی بهره وری غیر کشاورزی ، هزینه واحد نیروی کار آمریکا و سخنرانی چند تن از اعضای بانک فدرال رزرو (پاول، دادلی) مورد توجه خواهد بود و فردا نیز گزارش ماهیانه اشتغال ایالات متحده (NFP) منتشر می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا