تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن بین منطقه خنثی و رنج ۱۲۶۳ و ۱۲۸۱ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی طلا دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ به ۱۳۵۷ قرار دارند.

باید توجه داشت که سطوح حمایت و مقاومت پس از شکست به یکدیگر تبدیل می شوند به عبارتی گاها مشاهده می شود که قیمت اونس طلا پس از عبور اندک از سطح حمایت یا مقاومت مجددا به پشت این سطح بر می گردد.(فقط چند کندل معدود و نه بیشتر) در این حالت می گوییم پشیمانی معامله گران (نوسان یا شکست غلط) یا در اصطلاح لاتین False Breakout اتفاق افتاده است (همانند حرکت دیشب و ناتوانی قیمت در تثبیت کندل دو ساعته بالای ۱۲۸۱).

اصل اساسی در این مبحث این است که حجم بالای معاملات در زمان شکست شدن یک سطح مقاومت یا حمایت باید مورد توجه قرار گیرد و این نشان دهنده آن است گروهی که قدرت را در دست دارند (چه خریدار و چه فروشنده) با تمام قدرت و توان وارد شوند و به تعبیری در جنگ نهایی برای از سطح حمایت یا مقاومت مورد نظر پیروز شوند. حجم های بزرگ و قدرتمند معاملات باید از حجم های کوچک و کم اهمیت تشخیص داده شوند و در مواقع حساس بازار به کار گرفته شوند.

بنابراین هنگامی که قصد معامله براساس یک شکست (Break out) را داریم، بهتر است حجم معاملات در در آن زمان بررسی کنیم که آیا نسبت به حجم معاملات در همین محدوده زمانی بیشتر بوده است یا خیر، در صورتی که اینگونه نباشد، باید در مورد صحت شکست سطح حمایت یا مقاومت مورد نظر تردید کرد.

اما معمولا چه مواقع سطح حمایت یا مقاومت با قدرت شکسته می شوند یا چطور شکست معتبر را از شکست غیر معتبر تشخیص دهیم تا گرفتار شکست های غلط نشویم؟

۱) سطح حمایت یا مقاومت باید با یک کندل قدرتمند شکسته شود، سطح حمایت باید با یک کندل بزرگ سیاه (کندل تو پر) و سطح مقاومت با یک کندل بزرگ سفید (کندل تو خالی) شکسته شود.

۲) به هنگام شکست باید حجم معاملات (volume) خرید یا فروش به شکل محسوسی در آن بازه زمانی افزایش یابد.

۳) اولین هشدار به هنگام شکست یک سطح مقاومت زمانی دریافت می شود که صعود ها تند و نزول ها کند باشند.

۴) اولین هشدار به هنگام شکست یک سطح حمایت زمانی دریافت می شود که نزول ها تند و صعودها کند باشند.

۵) به هنگام شکست سطح حمایت یا مقاومت نباید واگرایی در نمودار (اندیکاتورهای RSI و MACD و…) داشته باشیم.

بنابراین در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۸۱ با قدرت شکسته شود و یکی دو ساعت بالای آن تثبیت شود موجب تقویت به سطح ۱۲۹۹ می شود و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۶۳ با قدرت شکسته شود و یکی دو ساعت پایین آن تثبیت شود منجر به کاهش به سطح ۱۲۴۰ می شود. از این رو در حال حاضر نکته قابل توجهی در خصوص قیمت اونس طلا وجود ندارد و باید بعد از خبر اشتغال آمریکا منتظر شکسته شدن یکی از این سطوح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

شب گذشته رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ طبق پیش بینی ها انتخاب خود در مورد رئیس جدید بانک فدرال رزرو را آقای جرومی پاول اعلام کرد. پس از تایید سنای آمریکا ایشان از روز ۳ فوریه سال آینده جانشین یلن خواهد شد. این خبر از قبل در بازار پیش بینی شده بود و به خاطر همین قیمت جهانی طلا تغییری خاصی نکرد و همچنان در منطقه خنثی ۱۲۶۳ و ۱۲۸۱ در نوسان است.

جرومی پاول که رویکرد تهاجمی کمتری در مورد سیاست های پولی بانک فدرال رزرو و تسریع رشد نرخ بهره دلار دارد از سال ۲۰۱۲ عضو شورای سیاست‌گذاران این نهاد بانکی است و در بازی سیاست های انقباضی‌ها و انبساطی‌ها ، موضع میانه‌ روی دارد و ریاست او به معنای گذر تدریجی از دوران انبساطی پسابحران به دوره جدید سیاست انقباضی است و راهکار محتاطانه یلن در مورد سفت‌ و سخت تر کردن سیاست‌گذاری‌های مالی و افزایش تدریجی نرخ بهره را ادامه خواهد داد‌.

جرومی پاول در صورت تایید سنا به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا یا رئیس فدرال رزرو یا رئیس شورای عالی خزانه داری آمریکا از مهمترین مقامات آمریکا محسوب خواهد شد و این مقام، ریاست اجرایی بانک فدرال رزرو را بر عهده خواهد گرفت. بانک فدرال رزرو از ارکان تصمیم گیرنده مسائل اقتصادی آمریکا است.

امروز در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) برای ماه اکتبر ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و در این گزارش شاخص های مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند. این گزارش وضعیت اشتغال را که یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی است نشان می دهد.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند. این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۳۱۰۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۳۳۰۰۰- می باشد.

برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۲ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه اکتبر از رقم قبلی %۰٫۵ به %۰٫۲ کاهش یابد. همچنین در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا برای ماه اکتبر (پیش بینی بازار ۵۸٫۵ ، رقم قبلی ۵۹٫۸) و شاخص سفارشات کارخانه ای آمریکا برای ماه سپتامبر (پیش بینی بازار %۱٫۳ ، رقم قبلی %۱٫۲) اعلام می شوند. آقای نیل کاشکاری رئیس بانک فدرال مینیاپولیس نیز ساعت ۱۹:۴۵ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت. در انتظار نوسانات شدید بازار بعد از اعلام گزارش اشتغال آمریکا خواهیم ماند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا