تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در کوتاه مدت و میان مدت دوباره به سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند و چنانچه این سطح مقاومت شکسته شود موجب تقویت بیشتر قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۹۶٫۲۵ می شود.

همانطور که در چارت پایین شاخص دلار آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت ۹۵٫۲۵ و ۹۶٫۲۵ بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از روند کاهشی ۹۷٫۸۷ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارند.

الگوی سر و شانه وارونه که سطح ۹۲٫۵۴ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) شکل گرفته تایید شده است که به تارگت ۹۷٫۸۷ اشاره دارد. هر چند در نمودار پایین سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ باعث ایجاد یک حرکت اصلاحی نزولی شده است اما این حرکت اصلاحی به احتمال زیاد در نزدیکی سطح حمایت ۹۴٫۴۴ به پایان خواهد رسید و حتی اگر هم این سطح حمایت شکسته شود حمایت بعدی بر روی سطح ۹۳٫۶۳ قرار دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی کوتاه مدت و میان مدت روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

از نظر تحلیل بنیادی و فاندامنتال شب گذشته رئیس‌ جمهور آمریکا، دونالد ترامپ طبق پیش بینی ها انتخاب خود در مورد رئیس جدید بانک فدرال رزرو را آقای جرومی پاول اعلام کرد. پس از تایید سنای آمریکا ایشان از روز ۳ فوریه سال آینده جانشین یلن خواهد شد. این خبر از قبل در بازار پیش بینی شده بود و به خاطر همین قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا تغییر خاصی نداشت.

جرومی پاول که رویکرد تهاجمی کمتری در مورد سیاست های پولی بانک فدرال رزرو و تسریع رشد نرخ بهره دلار دارد از سال ۲۰۱۲ عضو شورای سیاست‌گذاران این نهاد بانکی است و در بازی سیاست های انقباضی‌ها و انبساطی‌ها ، موضع میانه‌ روی دارد و ریاست او به معنای گذر تدریجی از دوران انبساطی پسابحران به دوره جدید سیاست انقباضی است و راهکار محتاطانه یلن در مورد سفت‌ و سخت تر کردن سیاست‌گذاری‌های مالی و افزایش تدریجی نرخ بهره را ادامه خواهد داد‌.

جرومی پاول در صورت تایید سنا به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا یا رئیس فدرال رزرو یا رئیس شورای عالی خزانه داری آمریکا از مهمترین مقامات آمریکا محسوب خواهد شد و این مقام، ریاست اجرایی بانک فدرال رزرو را بر عهده خواهد گرفت. بانک فدرال رزرو از ارکان تصمیم گیرنده مسائل اقتصادی آمریکا است.

امروز در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) برای ماه اکتبر ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و در این گزارش شاخص های مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند. این گزارش وضعیت اشتغال را که یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی است نشان می دهد.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند. این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۳۱۰۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۳۳۰۰۰- می باشد.

برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۲ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه اکتبر از رقم قبلی %۰٫۵ به %۰٫۲ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از %۲٫۹ به %۲٫۷ کاهش یابد. همچنین در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا برای ماه اکتبر (پیش بینی بازار ۵۸٫۵ ، رقم قبلی ۵۹٫۸) و شاخص سفارشات کارخانه ای آمریکا برای ماه سپتامبر (پیش بینی بازار %۱٫۳ ، رقم قبلی %۱٫۲) اعلام می شوند. آقای نیل کاشکاری رئیس بانک فدرال مینیاپولیس نیز ساعت ۱۹:۴۵ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت. در انتظار نوسانات شدید قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا بعد از اعلام گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا خواهیم ماند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا