تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن بین منطقه خنثی و رنج ۱۲۶۳ و ۱۲۸۱ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی طلا دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ به ۱۳۵۷ قرار دارند. در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۸۱ شکسته شود موجب تقویت به سوی سطح ۱۲۹۹ و چنانچه سطح حمایت ۱۲۶۳ شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۴۰ می شود.

تمایلات بازار تا زمانیکه قیمت پایین سطح مقاومت ۱۲۸۱ قرار دارد، بیشتر کاهش قیمت را نشان می دهد زیرا قیمت نه تنها هنوز موفق به شکست ۱۲۸۱ و تثبیت بالای آن نشده است بلکه در شکست خط روند نزولی رسم شده در چارت روزانه نیز ناموفق بوده است. بررسی چارت یک ساعته و ساختار قیمت اونس طلا از روند نزولی ۱۳۰۶ (بالاترین سطح ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷) نشان می دهد که قیمت در موج نزولی C قرار گرفته است که ممکن است در این موج بعد از شکست سطح ۱۲۶۷ به سطوح ۱۲۶۲ و ۱۲۵۷ (خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی) کاهش یابد.

قیمت جهانی اونس طلا بعد از اعلام آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا و تقویت گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر کاملاً خود را در پایین سطح مقاومت ۱۲۸۱ تثبیت کرده است و شکسته شدن سطوح ۱۲۶۳ و ۱۲۶۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) راه را برای کاهش قیمت به سطح ۱۲۴۰ هموار خواهد کرد و در ادامه، احتمال امتداد حرکت کاهشی تا سطح ۱۲۴۰ وجود دارد.

روز جمعه در شرایطی که بازار انتظار ۳۱۰۰۰۰ افزایش شغل غیر کشاورزی آمریکا در ماه اکتبر را داشت ۲۶۱۰۰۰ شغل خبر نهایی بود و رقم قبلی از ۳۳۰۰۰-  به ۱۸۰۰۰ و رقم ماه اوت از ۱۶۹۰۰۰ به ۲۰۸۰۰۰ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفتند. آمار نرخ بیکاری آمریکا نیز در ماه اکتبر از %۴٫۲ به %۴٫۱ کاهش یافت که پایین ترین رقم در طی ۱۶ ساله گذشته است.

آمار رشد حقوق و دستمزدهای آمریکا ماهیانه %۰٫۰ و سالیانه %۲٫۴ اعلام شدند که نسبت به پیش بینی ها (%۰٫۲ ماهیانه و %۲٫۷ سالیانه) رقم کمتری را نشان دادند. در مجموع آمارهای اشتغال آمریکا مبهم و پیچیده بودند اما چیزی که بازار از آن اطمینان دارد آنکه نرخ بهره بانکی آمریکا به احتمال زیاد ۲۵ واحد پایه دیگر در ماه دسامبر سال جاری افزایش خواهد یافت.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به ۸۴۵٫۷۴۷ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. باید توجه داشت از آنجایی که ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به بالاترین نرخهای ۸ ماهه گذشته رسیده است، افزایش نرخ بهره موجب بالا رفتن ارزش دلار می شود و میزان بازدهی اوراق قرضه را بالا می برد و این عوامل می تواند موجب افزایش فشار بر طلا از طریق بالا بردن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا شود.

در تقویم اقتصادی این هفته بازار، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه بازار سخنرانی یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا و چند تن از اعضای آن است. این مسئله نکات مهمی دارد با توجه به اینکه در هفته ای بسر می بریم که اخبار چندان مهمی را انتظار نداریم، اهمیت آن بیشتر نیز می شود چون معمولا در این روزها قیمت جهانی طلا متاثر از اخبار روزهای قبل رفتار خواهد کرد به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود.

در آخرین تحولات مربوط به تغییرات افراد کلیدی در بانک فدرال رزرو آمریکا، آقای ویلیام دادلی رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک و عضو کمیته بازار آزاد فدرال رزرو اعلام بازنشستگی کرد. دادلی از سال ۲۰۰۹ ریاست این نهاد پولی نیویورک را بر عهده دارد و قصد دارد در بهار یا تابستان سال میلادی ۲۰۱۸ یعنی زمانی که جانشین او تعیین شد از بانک فدرال رزرو نیویورک خداحافظی کند. دادلی از جناح کبوتر‌ها (Dove) و بیشتر متمایل به رشد اقتصادی و پایین ماندن قیمت‌ها و عدم افزایش تهاجمی نرخ بهره معتقد بود و با رفتن دادلی از بانک مرکزی آمریکا، خریداران طلا یک حامی جدّی را از دست خواهند داد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا