تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن همچنان بین منطقه خنثی و رنج ۱۲۶۳ و ۱۲۸۱ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی طلا دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ به ۱۳۵۷ قرار دارند.

در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۸۱ شکسته شود موجب تقویت به سوی سطح ۱۲۹۹ می شود و به باور ما افزایش قیمت به سطح ۱۲۸۵ تاییدی در جهت شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۸۱ خواهد بود و این در حالی است که چنانچه سطح حمایت ۱۲۶۳ شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۴۰ می شود.

باید توجه داشت بازار به سنّت همیشگی خود، قبل از اعلام اخبار یا محرّک بسیار مهم، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر یا محرّک باقی خواهد ماند. هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه شکست کامل یکی از سطوح ۱۲۸۱ یا ۱۲۶۳ داشت. از این رو معامله گران در انتظار خروج قیمت جهانی اونس طلا از این روند خنثی هستند و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

تحولات قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی قرار گرفته و انتظار می رود مابین نرخهای ۱۲۶۳ (سطح حمایت) و ۱۲۸۱ (سطح مقاومت) به این حرکت ادامه دهد. باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. دیروز نیز خبر بازداشت اعضای خاندان سعودی تنها اندکی موجب تقویت قیمت اونس طلا به سطح ۱۲۸۱ شد اما دوباره به منطقه خنثی خود برگشت.

پادشاه عربستان سعودی به ‌بهانه مبارزه با فساد مالی دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده و شمار زیادی از مقام‌ها و مسئولان سابق و کنونی این کشور را صادر کرد. از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا عازم کره جنوبی شده است که خط مقدم مناقشه اتمی و تسلیحاتی با کره شمالی به شمار می رود و هرگونه اظهار نظر تنش آفرینی از سوی وی در این سفر می تواند آتش تنش ها در شبه جزیره کره را شعله ورتر کند.

از این رو فعلا بازار به شدت آرام است و شاهد تحرک چندانی نیستیم. رفتار اونس طلا در وضعیتی خنثی قرار دارد و بازار فعلا فاقد جهت خاصی است. این مسئله بیشتر به دلیل فضای برزخ گونه ای است که بازار را احاطه کرده است. در نوشتار های گذشته به این مسئله اشاره کردیم که از نظر تکنیکی عطش شدیدی برای شکست یکی از سطوح ۱۲۶۳ یا ۱۲۸۱ وجود دارد اما بازار بهانه بنیادی خاصی نیافته است.

در چنین وضعیتی ظاهرا بازیگران بزرگ بازار برای روشن تر شدن اوضاع ظاهرا بهترین پوزیشن را صبوری می دانند. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت اخیر اونس طلا بین منطقه ۱۲۶۳ و ۱۲۸۱ نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند را بیشتر می کند.

نکته قابل توجهی در خصوص قیمت جهانی اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند. در تقویم اقتصادی امروز خبر خاصی منتشر نخواهد شد و تنها خانم یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا ساعت ۲۳:۰۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا