تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده هنوز پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری از سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ عبور کند و به سوی سطح مقاومت بعدی ۹۶٫۲۵ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین تایم فریم روزانه دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده اند.

الگوی سر و شانه وارونه ای که از ۹۲٫۵۴ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) شکل گرفته تایید شده است که این موضوع به تارگت افزایشی ۹۷٫۸۷ اشاره دارد که این هدف برای این هفته اغراق آمیز به نظر می رسد و برای این هفته هدف واقع بینانه را بهتر است سطح ۹۶٫۲۵ در نظر گرفت.

هر چند شاخص دلار آمریکا در اولین تلاش خود در روز ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ موفق به شکست سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ نشد اما به احتمال زیاد این هفته بتواند از این سطح مقاومت عبور کند. لازم به ذکر است در حرکت نزولی سطح حمایت بر روی ۹۴٫۴۴ دیده می شود که اگر با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۹۳٫۶۳ می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. باید توجه داشت بازار به سنّت همیشگی خود، قبل از اعلام اخبار یا محرّک بسیار مهم، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر یا محرّک باقی خواهد ماند. هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه انتشار خبر فاندامنتال داشت. انتظار می رود، تا زمانی که دلار آمریکا یا یورو حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکنند، قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا در نوسانات خنثی مابین ۱٫۱۵۰۰ و ۱٫۱۶۰۰ با شیب نزولی برای یورو قرار داشته باشد.

شاخص دلار آمریکا یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها مثل یورو در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

در تقویم اقتصادی این هفته بازار، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه بازار سخنرانی یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا و چند تن از اعضای آن است. این مسئله نکات مهمی دارد با توجه به اینکه در هفته ای بسر می بریم که اخبار چندان مهمی را انتظار نداریم، اهمیت آن بیشتر نیز می شود چون معمولا در این روزها قیمت جهانی دلار آمریکا متاثر از اخبار روزهای قبل رفتار خواهد کرد به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا