تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ7) پیش بینی می شود قیمت آن با سطح مقاومت ۵۷٫۷۲ دلار در هر بشکه مواجه شود و پیش از شروع مجدد حرکت صعودی در صورت شکست سطح حمایت ۵۶٫۸۰ مقداری به نزدیکی سطوح حمایت ۵۶٫۴۷ و ۵۵٫۹۹ اصلاح کند و بعد از آن با افزایش روبرو شود که این حرکت را تکمیل شدن چرخه پنج موجی نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۵۶٫۸۰ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۸۶٫۴ درصدی از یک موج افزایشی C قرار دارد که این موج از موج های کوچک زیادی تشکیل شده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت آمریکا دیده می شود این چرخه پنج موجی قیمت از سطح ۵۱٫۵۵ تکمیل شده است که این موضوع را مدت زمان موج اصلاحی قیمت نفت آمریکا از سطح ۵۷٫۶۹ (بالاترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۷) به وضوح نشان داده است.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۵۷٫۲۴ شکسته شود موجب استمرار این چرخه به سوی سطح ۵۷٫۷۲ می شود. باید توجه داشت که بعد از پایان یافتن این موج اصلاحی نزولی در نزدیکی سطوح حمایت ۵۵٫۹۹ و ۵۵٫۶۱ که مماس با کف کانال افزایشی نیز می باشد باید منتظر از سرگیری روند افزایشی قیمت نفت آمریکا باشیم که از سطح ۴۹٫۱۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) شروع شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRF8) پیش بینی می شود قیمت آن مقداری به سطح حمایت ۶۲٫۸۴ اصلاح کند که این حرکت را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۶۵٫۰۳ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از یک موج افزایشی (C) قرار دارند. براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت توسط خط روند افزایشی رسم شده به مقاومت مهمی برای نفت برنت دریای شمال تبدیل شده است و این دو مقاومت می تواند باعث تشکیل یک حرکت اصلاحی شود.

با وجود اینکه الگوی شمعی قانع کننده ای برای تایید بازگشت روند نزولی وجود ندارد اما شمع کوچک سیاه که روز گذشته شکل گرفته است به سادگی نشاندهنده کاهش قدرت خریداران است و این بدان معناست که قیمت نفت برنت دریای شمال برای چند روزی پایین سطح ۶۵٫۰۳ در نوسان خواهد بود.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۲٫۸۴ شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۶۱٫۴۸ می شود و این در حالی است که در حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۶۵٫۰۳ موجب تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح ۶۶٫۳۹ دلار در هر بشکه خواهد شد.

لازم به ذکر است امروز در ساعت ۱۹:۰۰ به‌ وقت‌ تهران، گزارش ذخایر هفتگی نفت خام آمریکا منتشر خواهد شد. این گزارش معمولا هر هفته روزهای چهارشنبه توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ ها انتظار می‌رود که امروز سطح ذخایر نفت خام آمریکا، تقریباً به‌ اندازه ۲٫۸۷۶- میلیون بشکه کاهش داشته باشد. رقم قبلی ۲٫۴۳۵- میلیون بشکه اعلام شده بود.

در صورتیکه امروز ذخایر نفت خام آمریکا بیشتر از حد پیش بینی ها کاهش یابد می‌تواند نشانه ای از افزایش تقاضا یا کاهش عرضه باشد، که در هر دو حالت تأثیر مثبتی بر قیمت نفت دارد. بامداد امروز نیز گزارش ذخایر نفت خام توسط موسسه فرآورده‌های نفتی آمریکا (API) منتشر شد، که طبق این گزارش سطح ذخایر نفت خام در هفته ی منتهی به ۳ نوامبر ۲۰۱۷ به میزان ۱٫۵۶۲- میلیون بشکه کاهش یافت در حالیکه پیش بینی می شد ۲٫۷۰۰- میلیون بشکه کاهش یابد. رقم قبلی ۵٫۰۸۷- بشکه اعلام شده بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن