تحلیل و پیش بینی چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری بعد از یک حرکت اصلاحی نزولی کوتاه از سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ عبور کند و به سوی سطح مقاومت بعدی ۹۶٫۲۵ افزایش یابد. در واقع شاخص دلار آمریکا معیاری برای بیان میزان تغییرات قیمتی دلار آمریکا در قیاس با سبدی از مهمترین ارزهای بین المللی است که مهمترین شرکای تجاری آمریکا هستند.

همانطور که در چارت پایین تایم فریم روزانه دیده می شود این سطوح مقاومت ۹۵٫۲۵ و ۹۶٫۲۵ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده اند. از منظر تحلیل تکنیکال الگوی سر و شانه وارونه ای که از ۹۲٫۵۴ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) شکل گرفته تایید شده است که این موضوع به تارگت افزایشی ۹۷٫۸۷ اشاره دارد.

البته این هدف برای این هفته اغراق آمیز به نظر می رسد و برای این هفته هدف واقع بینانه را بهتر است سطح ۹۶٫۲۵ در نظر گرفت. هر چند شاخص دلار آمریکا در اولین تلاش خود در روز ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ موفق به شکست سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ نشد اما به احتمال زیاد این هفته بعد از یک حرکت اصلاحی به نزدیکی سطوح حمایت ۹۴٫۴۴ یا ۹۳٫۶۳ بتواند از این سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ با قدرت عبور کند.  حرکت کاهشی قیمت از سطح ۹۵٫۱۴ (بالاترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۷) صرفا یک موج پول بک (pullback) به سمت خط گردن از الگوی فوق است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. در همین حال ترس سرمایه گذاران از به تاخیر افتادن طرح کاهش مالیات شرکتها در آمریکا تا سال ۲۰۱۹ در هفته گذشته اندکی منجر به اصلاح و کاهش شاخص دلار آمریکا شد. جمهوری خواهان مجلس سنای ایالات متحده آمریکا برنامه طرح مالیاتی را ارائه دادند که از نسخه مجلس نمایندگان کاملا متفاوت بود.

سناتورها گفته اند که می خواهند مالیات شرکتها را در سال ۲۰۱۹ از نرخ %۳۵ به %۲۰ کاهش دهند که با طرح حزب جمهوری خواهان که خواستار کاهش سریع نرخ مالیات شرکتها هستند متفاوت است. از این رو ناامیدی سرمایه گذاران به دلیل به تاخیر افتادن اصلاحات مالیاتی در آمریکا تا سال ۲۰۱۹ موجب تضعیف اندک دلار آمریکا گردیده است و این بلاتکلیفی در مورد طرح های اصلاح قوانین مالیاتی آمریکا باعث اصلاح قیمت شاخص دلار آمریکا به سطح حمایت ۹۴٫۴۴ شده است.

در هفته جاری توجهات بازار به شاخص های تورمی آمریکا، انگلیس ، اروپا و کانادا معطوف است که شاخص قیمت مصرف کنندگان آنها اعلام خواهند شد. از سوی دیگر تمرکز بازار به کنفرانس ارتباطات بانکهای مرکزی به میزبانی بانک مرکزی اروپا که شامل سران بانکهای مرکزی اروپا ، آمریکا ، انگلیس و ژاپن است می باشد که می تواند مورد توجه سرمایه گذاران بازار قرار گیرد.

در سایر تحولات نشریه ساندی تایمز گزارش داده است ۴۰ نماینده محافظه کار انگلیس در پارلمان موافقت خود را برای امضای نامه عدم اعتماد به ترزا می نخست وزیر بریتانیا اعلام کرده اند و تنها حمایت ۸ عضو دیگر برای شروع رقابت‌های درون حزبی برای تصدی مقام رهبری کافی است.  در واکنش به این خبر ارزش پوند در مقابل ارزهای اصلی بازار با کاهش مواجه شده است. ترزا می نخست وزیر انگلیس از زمان برگزاری انتخابات زودهنگام ۸ ژوئن در بریتانیا اقتدار خود را از حزب محافظه کار به شدت از دست داده است.

ترزا می تصور می کرد که با برگزاری این انتخابات خواهد توانست اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را کسب کند ولی این انتخابات موجب شد تا محافظه کاران اکثریت را در پارلمان از دست بدهند و هرج و مرج در عرصه سیاسی بریتانیا نیز موجب شده است تا موضع لندن در مذاکرات برکسیت تضعیف شود. در خبری که حرکت نزولی پوند را تشدید کرده است وزیر برکسیت انگلیس دیوید دیویس اعلام کرد که انگلیس دیگر هیچ مبلغ پیشنهادی جدیدی را در مذاکرات ارائه نخواهد داد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا