تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۲۷۴ را بشکند و تا نزدیکی سطح حمایت بعدی ۱۲۶۳ کاهش یابد و این حرکت را بررسی الگوی گوه یا کنج (wedge) و سطوح فیبوناچی در نمودار زیر نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی C و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ به ۱۳۵۷ قرار دارند. از نگاه تحلیل تکنیکال الگوی قیمت اونس طلا از سطح ۱۲۶۰ به این سو بیشتر شبیه به یک الگوی گوه یا کنج است که بعد از شکست و تثبیت کامل بالای ۱۲۸۶ یا پایین ۱۲۶۳ بیشتر تایید می شود.

از آنجایی که این الگو بعد از یک روند نزولی شکل گرفته است احتمال اینکه به یک الگوی نزولی ادامه دهنده تبدیل شود زیاد است. در میان مدت نیز تا زمانیکه قیمت در درون الگوی گوه یا کنج در نوسان است نکته قابل توجهی در خصوص قیمت وجود ندارد.

بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۱۲۶۳ یا ۱۲۸۶ شد تا جهت حرکت قوی بازار مشخص شود. در حرکت صعودی نیز تنها به شرط شکست و تثبیت کامل دو ساعته قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۲۸۶ سیگنال افزایش به سوی سطح ۱۲۹۸ صادر خواهد کرد.

از منظر تحلیل بنیادی با توجه به رشد ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن، مشخص نبودن چشم انداز طرح اصلاح نظام مالیاتی آمریکا و رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا به %۲٫۴۰ ، قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح ۱۲۷۴ کاهش یافته است. همانطور که می دانیم رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا موجب تقویت ارزش دلار آمریکا و کاهش جذابیت خرید طلا می شود و قیمت آن را کاهش می دهد.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

بازار به سنّت همیشگی خود قبل از اعلام اخبار یا محرّک بسیار مهم، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر یا محرّک باقی خواهد ماند. افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه و عدم پیشرفت در طرح اصلاح نظام مالیاتی آمریکا قیمت جهانی طلا را در روندی خنثی قرار داده است. هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه شکست کامل یکی از سطوح ۱۲۶۳ یا ۱۲۸۶ داشت.

از این رو این هفته معامله گران در انتظار خروج قیمت جهانی اونس طلا از این روند خنثی هستند و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند. این مسئله بیشتر به دلیل فضای برزخ گونه ای است که بازار را احاطه کرده است.

در نوشتار های گذشته به این مسئله اشاره کردیم که از نظر تکنیکی عطش شدیدی برای شکست یکی از سطوح ۱۲۶۳ یا ۱۲۸۶ وجود دارد اما بازار بهانه بنیادی خاصی نیافته است. در چنین وضعیتی ظاهرا بازیگران بزرگ بازار برای روشن تر شدن اوضاع بهترین پوزیشن را صبوری می دانند. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت اخیر قیمت اونس طلا بین سطوح ۱۲۶۳ و ۱۲۸۶ نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند را بیشتر می کند.

در هفته جاری توجهات بازار به شاخص های تورمی آمریکا ، انگلیس ، اروپا و کانادا معطوف است که شاخص قیمت مصرف کنندگان آنها اعلام خواهند شد. از سوی دیگر تمرکز بازار به کنفرانس بانکهای مرکزی به میزبانی بانک مرکزی اروپا که شامل سران بانکهای مرکزی اروپا ، آمریکا ، انگلیس و ژاپن است می باشد که می تواند مورد توجه سرمایه گذاران بازار قرار گیرد. از آنجایی که قیمت اونس طلا در دامنه محدودی در نوسان است اظهار نظر روئسای بانک های مرکزی مخصوصا یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا بعد از ساعت ۱۳:۳۰ به وقت تهران می تواند موجب نوسان قیمت شود. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) اعلام می شود.

در واقع این شاخص تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد. برای شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکا پیش بینی می شود در ماه اکتبر رشد آن از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۱ و سالیانه از رقم قبلی %۲٫۶ به %۲٫۴ کاهش یابد و برای شاخص پایه یا اصلی قیمت تولیدکنندگان آمریکا که بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود انتظار می رود ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۲ و سالیانه از رقم قبلی %۲٫۲ به %۲٫۳ تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا