تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند هنوز پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری بعد از یک حرکت اصلاحی نزولی کوتاه از سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ عبور کند و به سوی سطح مقاومت بعدی ۹۶٫۲۵ افزایش یابد. در واقع شاخص دلار آمریکا معیاری برای بیان میزان تغییرات قیمتی دلار آمریکا در قیاس با سبدی از مهمترین ارزهای بین المللی است که مهمترین شرکای تجاری آمریکا هستند.

همانطور که در چارت پایین تایم فریم روزانه دیده می شود این سطوح مقاومت ۹۵٫۲۵ و ۹۶٫۲۵ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده اند. از منظر تحلیل تکنیکال الگوی سر و شانه وارونه ای که از ۹۲٫۵۴ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۷) شکل گرفته تایید شده است که این موضوع به تارگت افزایشی ۹۷٫۸۷ اشاره دارد.

البته این هدف برای این هفته اغراق آمیز به نظر می رسد و برای این هفته هدف واقع بینانه را بهتر است سطح ۹۶٫۲۵ در نظر گرفت. هر چند شاخص دلار آمریکا در اولین تلاش خود در روز ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ موفق به شکست سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ نشد اما به احتمال زیاد این هفته بعد از یک حرکت اصلاحی به نزدیکی سطوح حمایت ۹۴٫۴۴ یا ۹۳٫۶۳ بتواند از این سطح مقاومت ۹۵٫۲۵ با قدرت عبور کند.  حرکت کاهشی قیمت از سطح ۹۵٫۱۴ (بالاترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۷) صرفا یک موج پول بک (pullback) به سمت خط گردن از الگوی فوق است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) اعلام می شود. در واقع این شاخص تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد. برای شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکا پیش بینی می شود در ماه اکتبر رشد آن از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۱ و سالیانه از رقم قبلی %۲٫۶ به %۲٫۴ کاهش یابد و برای شاخص پایه یا اصلی قیمت تولیدکنندگان آمریکا که بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود انتظار می رود ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۲ و سالیانه از رقم قبلی %۲٫۲ به %۲٫۳ تغییر یابد.

در هفته جاری توجهات بازار به شاخص های تورمی آمریکا، انگلیس ، اروپا و کانادا معطوف است که شاخص قیمت مصرف کنندگان آنها اعلام خواهند شد. از سوی دیگر تمرکز بازار به کنفرانس بانکهای مرکزی به میزبانی بانک مرکزی اروپا که شامل سران بانکهای مرکزی اروپا ، آمریکا ، انگلیس و ژاپن است می باشد که می تواند مورد توجه سرمایه گذاران بازار قرار گیرد.

در سایر تحولات امروز آمار تمایلات اقتصادی آلمان توسط موسسه ZEW در ماه نوامبر رقم ۱۸٫۷ اعلام شد و کمتر از حد پیش بینی بازار ۲۰٫۰۰ و رقم قبلی ۱۷٫۶ بود. آمار شرایط اقتصادی جاری آلمان توسط این موسسه در ماه نوامبر ۸۸٫۸ اعلام شد و بالاتر از حد پیش بینی بازار ۸۸٫۰۰ و رقم قبلی ۸۷٫۰۰ بود.

آمار تمایلات اقتصادی اتحادیه اروپا توسط موسسه ZEW در ماه نوامبر ۳۰٫۹ اعلام شد و بالاتر از حد پیش بینی بازار ۲۹٫۳ و رقم قبلی ۲۶٫۷ بود. شاخص تمایلات اقتصادی ZEW از نظر سنجی موسسات سرمایه گذاری و تحلیلی آلمان بدست می آید در نظر سنجی خواسته می شود که احساس خود را نسبت به چشم انداز ۶ ماهه اقتصاد کشور آلمان بیان شود از این رو این شاخص از جمله شاخص های پیشرو در سلامت اقتصاد محسوب می گردد.

این شاخص ZEW توسط شرکت آلمانی به نام کامل Zentrum fur Europaische Wirtschaftsforschung تهیه و بصورت ماهانه اعلام می گردد. ارقام بالای صفر نشانه خوشبینی و ارقام زیر صفر نشانه بدبینی به اقتصاد آلمان می باشد. از آنجایی که اقتصاد آلمان قویترین اقتصاد در میان منطقه یورو می باشد توجه به این شاخص برای معامله گران ارز (یورو) با اهمیت زیاد می باشد و برای امروز باید منتظر ماند و دید قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا موفق به تثبیت بالای سطح مقاومت ۱٫۱۷۳۲ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) خواهد شد یا خیر.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا