تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن بین منطقه خنثی ۱۲۸۶ و ۱۲۷۰ در روندی خنثی در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی C قرار دارند و این منطقه خنثی در یک الگوی گوه یا کنج (wedge) قرار گرفته است که این الگو از ۱۲۶۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) به این سو شکل گرفته است. این حقیقت که گوه ها هم به عنوان الگوی ادامه دار و هم بازگشتی دسته بندی شده اند، می تواند تشخیص سیگنال را سخت کند.

به هر حال، در ابتدایی ترین سطح، یک گوه نزولی الگویی رو به ترقی و یک گوه صعودی الگویی رو به افول را پیش بینی می کند. الگوی نموداری گوه می تواند یک الگوی ادامه دار و یا بازگشتی باشد. این الگو مشابه الگوی مثلث متساوی الساقین است و تفاوت آنها در این است که الگوی گوه در یک جهت رو به بالا و یا رو به پایین اریب می شود در حالیکه مثلث متساوی الساقین بطور کلی یک حرکت افقی را نشان می دهد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود اگر قیمت جهانی اونس طلا از خط روند بالایی یعنی از سطح مقاومت ۱۲۸۶ بالاتر رود و یکی دو ساعت بالای آن قرار گیرد یک الگوی ادامه دار با حد تارگت های ۱۲۹۸ و ۱۳۰۹ را برای خریداران طلا تشکیل خواهد داد و اگر به زیر خط روند پایینی یعنی سطح حمایت ۱۲۷۰ حرکت کند، یک الگوی بازگشتی و نزولی با حد تارگت های ۱۲۶۳ و ۱۲۴۰ را برای فروشندگان طلا تشکیل خواهد شد.

بنابراین تا زمانیکه قیمت اونس طلا در درون الگوی گوه قرار دارد، نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این سطوح ۱۲۸۶ یا ۱۲۷۰ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. اخبار اقتصادی امروز از آمریکا (شاخص های قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت و خروج از روند خنثی برای قیمت جهانی اونس طلا خواهد بود.

امروز سرمایه گذاران اونس طلا در انتظار انتشار آمارهای قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی در آمریکا هستند که می تواند سرنخ های جدیدی از سیاست پولی آینده بانک مرکزی آمریکا و حرکت بعدی قیمت اونس طلا به دست آورد. در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که نرخ بهره آمریکا باید در ماه دسامبر یک مرحله دیگر افزایش یابد و شاخص های اقتصادی که امروز اعلام می شوند می توانند تا حدودی این مسئله را مشخص کنند و بازار قطعا به آنها توجه خواهد کرد.

جیمز بولارد و اوانس دو تن از مقامات بانک فدرال رزرو درباره وضعیت فعلی اقتصاد امریکا اظهار نظر کردند. از مجموع سخنان این اینگونه استنباط می شد که آنها چندان طرح گسترده ای برای افزایش نرخ بهره ندارند و امروز افزایش قیمت اونس طلا تا نزدیکی سطح ۱۲۸۶ نیز به خاطر همین موضوع است.

دیروز از نظر بولارد با توجه به عدم رشد شاخص تورم آمریکا، ضرورتی به رشد نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا نیست و امروز از نظر اوانس کاهش انتظارات تورمی آمریکا نگران کننده است و ریسک این مساله که نرخ تورم آمریکا قبل از رکود اقتصادی بعدی به هدف ۲ درصد نرسد، زیاد است که این سخنان باعث تقویت اونس طلا به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۸۶ شده است و برای امروز باید دید موفق به شکست کامل آن خواهد شد یا خیر.

این درحالی است که از رفتار اونس طلا اینگونه می توان دریافت که حداقل یک مورد افزایش نرخ بهره در جلسه ماه آینده بانک فدرال رزرو در بازار لحاظ شده است. بنابراین اگر اینگونه سخنان توسط دیگر مقامات فدرال رزرو تکرار شود و با توجه به نگرانی ها از عدم پیشرفت لایحه معافیت مالیاتی آمریکا در سال جاری باید انتظار تقویت اونس طلا لااقل در کوتاه مدت را داشت (مخصوصا اگر سطح مقاومت ۱۲۸۶ با قدرت شکسته شود) و در واقع این همان بهانه فاندامنتالی می تواند باشد که بازار به دنبال اوست.

امروز شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا یکی از مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم بشمار می رود که برای تعیین نرخ بهره بسیار کلیدی و مهم است. برای روشن شدن موضوع، به رابطه تورم و نرخ بهره اشاره می کنیم و بدین منظور با مثالی ساده وارد بحث می شویم: تصور کنید که شخصی از شما ۱۰۰ دلار قرض می گیرد و تعهد می کند که سال آینده، اصل پول و سود آن را به شما بازگرداند.

حال سوال اینجاست که شما چه میزان سود طلب می کنید و چگونه آن را محاسبه می نمایید؟ عمده پاسخ به این سوال، به میزان تورم باز خواهد گشت. زیرا طبیعتاً شما می دانید که ۱۰۰ دلار فعلی، قدرت خرید مشابهی در سال آینده نخواهد داشت، به عبارت دیگر، با ۱۰۰ دلار فعلی نمی توان سال آینده نیز همین مقدار کالا و یا خدمات تهیه کرد.

اکنون این سوال مطرح است که چگونه باید تشخیص داد که در سال آینده، میزان تورم چقدر است و این سود چگونه باید محاسبه شود: اینجاست که شاخص های تورمی مثل PPI و CPI  نقش مهمی را بازی خواهند کرد و با رجوع به آنها می توان از قدرت خریدی که در ۱۲ ماه آینده وجود خواهد داشت، مطلع شد! یکی از استدلاهای بانکهای مرکزی نیز برای افزایش نرخ بهره بانکی رجوع به این شاخصها است. معمولاً برای اطلاع واقعی تر از میزان رشد تورم، این شاخصها را در دورهای سالانه مورد بررسی قرار می دهند، زیرا در دوره های ماهانه، به دلیل تغییر قیمت در حوزه انرژی و مواد غذایی، نوسانات بیشتری دیده می شود.

این دو شاخص تورم مصرف کنندگان و خرده فروشی آمریکا (CPI &RS) که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شوند تاثیر بسیار بالایی بر تصمیم مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا دارند و بازیگران بازار نیز به نیکی از این موضوع آگاهند. اما امروز اخبار درجه دو تری نیز وجود دارند، شاخص امپایر استیت و شاخص موجودی ذخایر انبارهای کالاهای بازرگانی که به هرحال دارای اهمیت هستند هرچند که مانند شاخص تورم مصرف کنندگان و خرده فروشی بر بازار تاثیر زیادی ندارند.

از آنجایی که دیروز شاخص اصلی و خالص تولیدکنندگان آمریکا (PPI) بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شدند و این دو شاخص نیز همبستگی بالایی با یکدیگر دارند، برای امروز احتمال افزایش بهای مصرف کنندگان آمریکا (پیش بینی ماهیانه بازار %۰٫۱ ، پیش بینی سالیانه بازار %۲٫۰۰) و شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان آمریکا (پیش بینی ماهیانه بازار %۰٫۲ و پیش بینی سالیانه بازار %۱٫۷) نیز وجود دارد و از این جهت در کنار شاخص خرده فروشی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۱) و شاخص خالص خرده فروشی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۲) مهم محسوب می شود اما اگر شاخص های امروز کمتر از حد پیش بینی ها اعلام شوند این مساله موجب تضغیف دلار آمریکا و تقویت قیمت جهانی اونس طلا خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا