تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF8) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطوح مقاومت ۵۷٫۲۴ و ۵۷٫۷۲۵ دلار در هر بشکه افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این حرکت را تکمیل شدن حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۵۷٫۹۲ (بالاترین سطح ۸ نوامبر ۲۰۱۷) نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این حرکت اصلاحی در قالب پنج موج صورت گرفته است و موج پنجم یعنی موج e کوتاهتر از حد انتظارات بوده است و از نظر تحلیل تکنیکال این موج ضعیف e به معنای تمایلات افزایشی بازار نفت است و افزایش شارپی قیمت آن در روز ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ عمیقا حرکت اصلاحی نزولی قیمت را وارونه و معکوس کرده است و این اشاره به استمرار روند افزایشی قیمت نفت آمریکا دارد.

در چارت پایین بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از روند افزایشی C نشان می دهد که قیمت نفت آمریکا از سطح مقاومت ۵۶٫۴۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) عبور کرده است و خریداران امروز در حال افزایش قیمت به سوی سطوح ۵۷٫۲۷ و ۵۷٫۷۲ می باشند. لازم به ذکر است برای امروز سطح حمایت قیمت بر روی ۵۶٫۴۷ وجود دارد که اگر کندل دو ساعته پایین آن بسته شود تنها موجب اصلاح کوتاه به نزدیکی سطح حمایت بعدی ۵۵٫۹۹ می شود.

از منظر تحلیل بنیادی انتظار می رود در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک و متحدانش در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری کند. توافق بر سر کاهش تولید نفت در مارس ۲۰۱۸ منقضی می شود، اما قرار است در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ سازمان اوپک در خصوص چشم انداز آینده این سیاست بحث شود.

به باور ما نشست اوپک همچنان یک عامل مهم در تعیین قیمت نفت تا پایان سال است و بازار انتظار دارد توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شود که این می تواند محرّکی در جهت تقویت قیمت نفت آمریکا باشد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRF8) پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۶۳٫۰۹ و ۶۳٫۵۶ افزایش یابد که این حرکت را تکمیل شدن موج اصلاحی قیمت از سطح ۶۴٫۶۵ (بالاترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۷) نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این موج اصلاحی در قالب پنج موج کوچک شکل گرفته است و این ساختار در کنار افزایش شارپی قیمت آن در روز ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ قویا اشاره به از سرگیری روند افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال دارد.

به باور ما امروز قبل از اینکه قیمت نفت برنت بخواهد سیگنال خرید صادر کند و به سطوح ۶۳٫۰۹ و ۶۳٫۵۶ افزایش یابد این احتمال وجود دارد که قیمت آن جهت تجمیع انرژی مقداری به نزدیکی سطوح حمایت ۶۲٫۲۳ و ۶۱٫۸۲ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ و ۱۵۰ درصدی از موج افزایشی C) برگشت و اصلاح داشته باشد زیرا قیمت آن در اولین تلاش خود فعلا نتوانسته به بالای سطح مقاومت ۶۲٫۷۴ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) برسد.

باید توجه داشت که فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد و در نمودار زیر دیده می شود که قیمت نفت برنت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن