تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با سطح مقاومت ۱۲۸۳ مواجه شود و به سطح حمایت ۱۲۷۴ کاهش یابد و در صورتیکه این سطح حمایت شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۶۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) می شود و این حرکت را تکمیل شدن موج اصلاحی قیمت از این سطح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۷۴ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) به ۱۲۶۰ قرار گرفته است و حرکت اصلاحی قیمت از این سطح شامل سه موج A , B , C می باشد که از نظر طولی با یکدیگر یکسان هستند و موج سوم یعنی موج C خود به پنج موج کوچک تر تقسیم شده است.

با توجه به این ساختار پنج موجی و عمق حرکت کاهشی روز گذشته می توان گفت که حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱۲۶۰ در نزدیکی همان سطح ۱۲۹۷ تکمیل شده است و الگوی قیمتی از سطح ۱۲۶۰ بیشتر شبیه به یک الگوی گوه یا کنج نزولی (Bearish Wedge) می باشد. از این رو برای امروز شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۷۴ منجر به کاهش به ترتیب به سطوح ۱۲۶۶ و ۱۲۶۰ می شود و تاییدی در جهت الگوی نزولی گوه خواهد بود که می تواند تارگت های نزولی پایین تر در نزدیکی ۱۲۴۰ را مشخص سازد.

لازم به ذکر است برای امروز افزایش قیمت به بالای سطوح مقاومت ۱۲۸۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) و ۱۲۸۵ هر چند چشم انداز قیمت اونس طلا را کمی پیچیده و بغرنج خواهد کرد اما لزوما نمی تواند به معنای افزایش قیمت به سطح ۱۲۹۷ باشد.

از نظر تحلیل فاندامنتال در آستانه ی انتشار صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا که می تواند سرنخ هایی از روند افزایش احتمالی نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا به دست آورد، معامله گران همچنان با احتیاط عمل می کنند و قیمت جهانی اونس طلا توانسته است مقداری از سقوط دیشب خود را جبران کند و خود را از سطح حمایت ۱۲۷۴ بالا بکشاند اما امروز با سطوح مقاومت ۱۲۸۳ و ۱۲۸۵ مواجه است.

با توجه به این واقعیت که افزایش نرخ بهره بانک فدرال در نشست ماه دسامبر تقریبا مسجّل به نظر می رسد، فعالان بازار به دقت در حال رصد این موضوع هستند که بانک فدرال رزرو بعد از ماه دسامبر چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. همانطور که می دانیم افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا موجب بالا رفتن ارزش دلار آمریکا و رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا می شود و با افزایش هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا، قیمت اونس طلا نیز کاهش می یابد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از شاخص فروش خانه های موجود ایالات متحده آمریکا در ماه اکتبر (پیش بینی بازار ۵٫۴۲ میلیون واحد، رقم قبلی ۵٫۳۹ میلیون واحد) که قرار است ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام شود، خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما در طول هفته آمارهای سفارشات کالاهای بادوام و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان اعلام می شوند.

با توجه به انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد و معامله گران طلا برای ورود به معاملات با احتیاط عمل می کنند و در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا بین سطح حمایت ۱۲۷۴ و مقاومت ۱۲۸۳ در نوسان است و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات در کنار سرنوشت طرح اصلاح نظام مالیاتی آمریکا می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا