تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده هنوز پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری سیگنال فروش صادر کند و تا سطح ۹۲٫۶۳ کاهش یابد که این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند کاهشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند و هر موقع این شاخص روند افزایشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا ضعیف تر می شوند و به فروش می روند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت روزانه پایین دیده می شود این روند افزایشی قیمت از سطح ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) به ۹۵٫۱۴۹ (بالاترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۷) در قالب پنج موج شکل گرفته است و موج چهارم یعنی موج ۴ در نزدیکی سطح ۹۲٫۶۳ به پایان رسیده است که براساس بررسی امواج الیوت ویو به باور ما در این هفته ممکن است قیمت آن دوباره به سطح ۹۲٫۶۳ نزدیک شود.

بعد از آن پیش بینی می شود روند افزایشی قیمت شاخص دلار آمریکا از سرگرفته شود زیرا این حرکت صرفا یک بخش از چرخه سه موجی می باشد بطوریکه حرکت نزولی کنونی در موج B یعنی دومین موج شکل گرفته است که به احتمال زیاد این موج در حوالی سطح حمایت ۹۲٫۶۳ تکمیل خواهد شد و بعد از آن می بایست منتظر افزایش قیمت در موج C باشیم.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۹۲٫۶۳ و تثبیت کندل دو ساعته قیمت پایین این سطح منجر به کاهش قیمت آن به سطوح ۹۲٫۰۱ و ۹۱٫۴۹ می شود که هر یک از این سطوح به ترتیبب روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی مشخص گردیده است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از شاخص فروش خانه های موجود آمریکا خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما در طول این هفته آمارهای سفارشات کالاهای بادوام و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان اعلام می شوند و با توجه به انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات در کنار سرنوشت طرح اصلاح نظام مالیاتی آمریکا می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند.

در سایر تحولات ارزش یورو پس از شکست آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در راه ایجاد ائتلاف سیاسی همچنان تحت فشارهای نزولی قرار دارد و به باور ما هرگونه اخلال سیاسی و اقتصادی در آلمان یورو را در مقابل ارزهای اصلی تضعیف می‌کند و جفت ارز یورو – دلار آمریکا هم اکنون در تلاش برای شکست سطح حمایت ۱٫۱۷۰۰ می باشد. با توجه به شکست مذاکرات برای تشکیل یک دولت ائتلافی در آلمان، آنگلا مرکل ترجیح داده است بجای تشکیل یک دولت حداقلی، انتخابات جدیدی در آلمان برگزار شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا