تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن بین منطقه خنثی ۱۲۷۴ و ۱۲۸۳ در نوسان باشد و بعد از شکست و تثبیت کندل دو ساعته در بازار آمریکا (در واکنش به انتشار صورتجلسه بانک فدرال) جهت قیمت آن مشخص می شود.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) به ۱۲۶۰ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر ۲۰۱۷) قرار دارند.

در حرکت صعودی چنانچه کندل دو ساعته در بازار آمریکا بالای سطح ۱۲۸۳ بسته شود موجب تقویت قیمت به سوی سطح ۱۲۹۷ می شود و این در حالی است که چنانچه کندل دو ساعته پایین ۱۲۷۴ بسته شود منجر به کاهش به سوی سطح ۱۲۶۰ می شود.

الگوی قیمتی از ۱۲۶۰ بیشتر شبیه به یک الگوی گوه یا کنج است که شامل سه موج می باشد و از نظر طولی با یکدیگر برابر هستند. این ارتباط به معنای تکمیل شدن این حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۶۰ است و ممکن است این الگو را به یک الگوی ادامه دهنده کاهشی تبدیل کند.

بنابراین در بازار آمریکا شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این سطوح هدایت کند تا کندل دو ساعته بالا یا پایین یکی از سطوح فوق بسته شود و جهت بازار را مشخص کند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار سفارشات کالاهای بادوام و آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا اعلام می شوند. در خصوص کالاهای بادوام باید گفت، این گروه از کالاها مشخصاً ماشین آلات سنگین، صنایع حمل و نقل (خصوصاً هواپیما سازی) و تولیدات کارخانه ای هستند که عمر تقریباْ زیادی (حداقل ۳ سال) داشته باشند. این شاخص از آنجایی اهمیت دارد که چشم اندازی از بخش تولیدی کشور نشان می دهد و مشخص خواهد کرد که وضعیت کار، تولید و بازدهی در مهمترین بخش صنعتی کشور چگونه است.

برای ماه اکتبر پیش بینی می شود شاخص سفارشات کالاهای بادوام آمریکا از رقم قبلی %۲٫۰۰ به %۰٫۳ تغییر یابد و شاخص سفارشات خالص کالاهای بادوام آمریکا از %۰٫۷ به %۰٫۵ تغییر یابد. به دلیل آنکه روز پنچ شنبه بازار ایالات متحده به مناسبت روز شکر گذاری (Thanksgiving) تعطیل است، استثناً خبر مدعیان بیکاری هفته که طبق معمول روزهای پنج شنبه منتشر می شد، امروز اعلام خواهد شد.

برای شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا نیز انتظار می رود از رقم قبلی ۲۴۹۰۰۰ به ۲۴۰۰۰۰ تغییر یابد. حجم کم نقدینگی در بازار آمریکا حرکت خنثی و رنجی را تا به امروز موجب گردیده است. اما امروز خبر مهم دیگر نیز فراروی بازار است تا شاید به مدد آنها در قیمت جهانی اونس طلا شاهد حرکات مهمی باشیم.

امروز صورتجلسه نشست پیشین اعضای کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا در ماه نوامبر ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و بازار قطعاً به مباحث این صورتجلسه توجه خواهد داشت. شایان ذکر است که در آخرین نشست اعضای این کمیته، تغییری در سیاست های پولی بانک فدرال اعمال نشد اما زمزمه هایی مبنی بر ادامه روند افزایش نرخ بهره نیز به گوش رسید.

هر چند که بازار به این قطعیت رسیده است که نرخ بهره آمریکا در جلسه ماه آینده یک مرحله دیگر (%۰٫۲۵) افزایش می یابد اما این امکان وجود دارد که با اعلام جزئیات این صورتجلسه، چشم انداز نسبتاً روشنی از آینده وضعیت نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا نمایان شود.

در صورت تاکید و تمرکز مباحث به افزایش آتی نرخ بهره، می توان در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۷۴ حرکت کاهشی قیمت جهانی اونس طلا را پیش بینی کرد و به همین قاعده، در صورت عدم تاکید و یا بی اعتنایی به موضوع تورم و افزایش نرخ بهره، در بازار آمریکا در صورت تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح ۱۲۸۳ امکان بازگشت و افزایش قیمت جهانی اونس طلا وجود دارد. به این دلیل، توصیه می شود، امشب این خبر و خصوصاً تیتر اولیه (Headline)  آن که بازار از نظر روانی به آن حساس خواهد بود، مورد توجه قرار گیرد.

همانطور که در این چند روز گذشته اشاره شد با توجه به انتشار صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد و معامله گران طلا برای ورود به معاملات با احتیاط عمل می کنند و در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا بین سطح حمایت ۱۲۷۴ و مقاومت ۱۲۸۳ در نوسان است و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا