تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF8) پیش بینی می شود قیمت آن با شکست سطح مقاومت ۵۷٫۷۲ دلار در هر بشکه به سطوح ۵۸٫۴۹ و ۵۹٫۲۶ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود سطح مقاومت ۵۷٫۷۲ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی III قرار داشت که با قدرت شکسته شد و هم اکنون زمینه برای صعود به سطوح ۵۸٫۴۹ و ۵۹٫۲۶ فراهم شده است.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت آمریکا در حال تلاش برای رسیدن به سطح ۵۸٫۱۰ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی c تشکیل شده است و این احتمال قویا وجود دارد که این سطح مقاومت شکسته شود و تا سطح ۵۹٫۱۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) صعود کند که این سطح مماس با سقف کانال افزایشی نیز می باشد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به نزدیکی یکی از سطوح حمایت ۵۷٫۲۴ یا ۵۶٫۸۹ خواهد بود.

از منظر تحلیل بنیادی نیز انتظار می رود در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک و متحدانش در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری کند. توافق بر سر کاهش تولید نفت در مارس ۲۰۱۸ منقضی می شود، اما قرار است در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ سازمان اوپک در خصوص چشم انداز آینده این سیاست بحث شود. به باور ما نشست اوپک همچنان یک عامل مهم در تعیین قیمت نفت تا پایان سال است و بازار انتظار دارد توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شود که این می تواند محرّکی در جهت تقویت قیمت نفت آمریکا باشد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRF8) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۶۳٫۰۹ را لمس کند و شانس شکست آن و افزایش قیمت به سطح مقاومت بعدی ۶۳٫۵۶ زیاد است. براساس آن چیزی که در چارت بعدی دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۸۶٫۴ درصدی و ۲۰۰ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد.

در چارت بعدی به وضوح مشخص است که هر چند این موج بعد از رسیدن به سطح ۶۴٫۶۵ (بالاترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۷) کمی متوقف شده است اما ساختار پنج موجی قیمت از این حرکت اصلاحی و افزایش قیمت از سطح ۶۱٫۰۸ (پایین ترین سطح ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷) به استمرار موج افزایشی C اشاره دارد. در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت در حال تلاش برای رسیدن به سطح مقاومت ۶۲٫۸۴ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی (C) قرار دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج شامل پنج موج کوچک می باشد و موج پنجم یعنی موج ۵ هدف ۶۶٫۳۹ را نشانه گرفته است که مماس با سقف کانال افزایشی است. لازم به ذکر است سطح حمایت قیمت نفت برنت دریای شمال بر روی ۶۱٫۴۸ دیده می شود که تنها به شرط شکسته شدن آن منجر به کاهش به سطح ۵۹٫۲۹ می شود.

امروز در ساعت ۱۹:۰۰ به‌ وقت‌ تهران، گزارش ذخایر هفتگی نفت خام آمریکا منتشر خواهد شد. این گزارش معمولا هر هفته روزهای چهارشنبه توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که امروز سطح ذخایر نفت خام آمریکا، تقریباً به‌ اندازه ۱٫۵۴۵- میلیون بشکه کاهش داشته باشد. رقم قبلی ۱٫۸۵۴ میلیون بشکه افزایش یافته بود. در صورتیکه امروز ذخایر نفت خام آمریکا کمتر از حد پیش بینی ها اعلام شود می‌تواند نشانه ای از رشد تقاضا یا کاهش عرضه باشد، که در هر دو حالت تأثیر مثبت بر قیمت نفت دارد.

بامداد امروز نیز گزارش ذخایر نفت خام توسط یکی دیگر از موسسات سنجش موجودی نفت ذخیره شده در مخازن ایالات متحده یعنی انستیتو نفت آمریکا (API) منتشر شد، که طبق این گزارش سطح ذخایر نفت خام در هفته ی منتهی به ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ به میزان ۶٫۳۵۶- میلیون بشکه کاهش یافت در حالیکه پیش بینی می شد به میزان ۱٫۵۰۰- میلیون بشکه کاهش یابد. رقم قبلی ۶٫۵۱۳ میلیون بشکه اعلام شده بود. با انتشار این خبر و در آستانه ی نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک (۳۰ نوامبر ۲۰۱۷) و گمانه زنی ها پیرامون توافق تمدید کاهش سطح تولیدات نفت تا پایان سال آینده میلادی، قیمت نفت در بازار جهانی با افزایش روبرو شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن