تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF8) پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح مقاومت ۵۸٫۸۷ دلار در هر بشکه به سطح ۵۹٫۲۶ افزایش یابد و تا این سطح سیگنال خرید صادر کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است و هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به نزدیکی سطح حمایت ۵۸٫۰۱ باشد.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۵۰ درصدی و ۲۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی III قرار دارند و خط روند افزایشی رسم شده نیز به هدف ۵۹٫۲۶ اشاره دارد. در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای سطح مقاومت ۵۸٫۱۰ رسیده است و سیگنال خرید تا سطح مقاومت ۵۹٫۱۶ صادر کرده است.

از منظر تحلیل تکنیکال سطح ۵۸٫۱۰ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۳ قرار داشت و با شکست آن می بایست منتظر رشد قیمت تا سطح ۵۹٫۱۶ باشیم. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۵۸٫۰۱ منجر به کاهش قیمت آن به سطوح ۵۷٫۷۲ و ۵۷٫۲۴ می شود.

از منظر تحلیل بنیادی نیز انتظار می رود در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک و متحدانش در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری کند. توافق بر سر کاهش تولید نفت در مارس ۲۰۱۸ منقضی می شود، اما قرار است در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ سازمان اوپک در خصوص چشم انداز آینده این سیاست بحث شود.

به باور ما نشست اوپک همچنان یک عامل مهم در تعیین قیمت نفت تا پایان سال است و بازار انتظار دارد توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شود که این می تواند محرّکی در جهت تقویت قیمت نفت آمریکا باشد. از سوی دیگر ادامه تعطیلی خط لوله انتقال نفت از کانادا به آمریکا موجب کاهش عرضه نفت به یک تاسیسات مهم ذخیره سازی نفت آمریکا شده است.

خط لوله ۵۹۰ هزار بشکه ای شرکت ترانس کانادا که نفت های شنی آلبرتا را به پالایشگاه های آمریکا می رساند، بعد از بروز یک نشتی در داکوتای جنوبی، از روز ۱۶ نوامبر بسته شده است و هنوز مشخص نیست که فعالیت خط لوله کی استون چه زمانی از سر گرفته خواهد شد، اما خط لوله مذکور بخش عمده ای از تغذیه نفت مورد نیاز مرکز تحویل نفت خام آمریکا در کوشینگ اوکلاهاما را بر عهده دارد، از این رو بسته شدن آن به معنای کاهش میزان ذخایر نفتی آمریکا و افزایش قیمت نفت در بازار جهانی است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRF8) پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۶۳٫۵۶ به سوی سطوح ۶۴٫۰۷ و ۶۴٫۳۸ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند. براساس آن چیزی که در چارت بعدی دیده می شود این سطوح مقاومت ۶۳٫۵۶ و ۶۴٫۰۷ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی و ۲۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال به بالای سطح مقامت ۶۳٫۹۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی) رسیده است و سیگنال خرید به سوی سطح ۶۵٫۰۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) صادر کرده است. به باور ما قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن در این موج پتانسیل افزایش تا سطح ۶۶٫۳۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) را دارد که این سطح مماس با سقف کانال افزایشی می باشد.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۳٫۰۹ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطوح ۶۲٫۷۴ و ۶۲٫۲۳ دلار در هر بشکه می شود. مهمترین رویداد خبری برای سرمایه گذاران بازار نفت نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک و متحدانش در مورد تمدید توافق کاهش تولید است و انتظار می رود در نشست ۳۰ نوامبر تمدید ۶ یا ۹ ماهه توافق کاهش تولید مورد توافق قرار گیرد، اما مهمتر از مدت زمان تمدید و میزان سهمیه کاهش تولید می باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن