تحلیل و پیش بینی چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری در نزدیکی سطح ۹۲٫۵۹ مورد حمایت قرار گیرد و بعد از آن به سطح ۹۳٫۵۶۸ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند افزایشی ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) به ۹۵٫۱۴۹ (بالاترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند کاهشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۹۲٫۵۹ در نزدیکی سطح حمایت دیگری در نرخ ۹۲٫۶۳ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷۱ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) رسم شده است قرار دارد و این دو سطح حمایت به احتمال زیاد در هفته جاری مانع از کاهش بیشتر شاخص جهانی دلار آمریکا خواهند شد و همین امر باعث تشکیل حرکت اصلاحی و افزایشی به سوی سطح ۹۳٫۵۶۸ می گردد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها بسته شدن قیمت در پایین سطح حمایت ۹۲٫۵۹ می تواند سناریوی افزایشی به سطح ۹۳٫۵۶۸ را نقض کند و به کاهش بیشتر قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۱٫۹۸۸ منجر شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی تشکیل شده است.

سرمایه گذاران در انتظار برگزاری جلسه استماع کنگره در مورد ریاست آقای جرومی پاول بر بانک فدرال رزرو هستند که قرار است فردا بعد از ظهر برگزار شود. این هفته در بازار آمریکا عمده توجهات بازار به شاخص فروش خانه های نوساز ، ضریب اطمینان مصرف کنندگان ، شاخص مقدماتی تولیدات ناخالص داخلی ، شاخص مصارف و در آمدهای شخصی ، شاخص خالص تعدیل هزینه مصرف شخصی (PCE) ، موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) و سخنرانی مقامات بانک مرکزی آمریکا معطوف شده است.

در سایر تحولات موافقت مرکل با تشکیل “ائتلاف بزرگ” با دموکرات‌ها امروز موجب تقویت یورو در مقابل دلار آمریکا به بالاترین سطح ۲ ماهه گذشته شده است. رهبران حزب محافظه کار آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بدنبال شکست حزب در مذاکرات مربوط به تشکیل ائتلاف “جامائیکا” با دو حزب دموکرات‌های آزاد و سبزها، موافقت کردند تا مجددا همچون دولت پیشین به سراغ تشکیل به اصطلاح “ائتلاف بزرگ” با سوسیال دموکرات‌ها بروند که این خبر به تقویت یورو در بازارها کمک کرده است.

همانطور که می دانیم هفته گذشته و به دنبال شکست مذاکرات حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل برای تشکیل ائتلاف با حزب سبزها و حزب دموکرات‌های آزاد، چهارمین دور صدراعظمی مرکل زیر سوال رفت و این موضوع برای مدتی یورو را تحت فشارهای نزولی قرار داد اما از روز جمعه اقبال سوسیال دموکرات‌ها برای تشکیل مجدد ائتلاف با آنها به آنگلا مرکل امید جدیدی داد و ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا را به بالای سطح ۱٫۱۹۰۰ افزایش داده است.

از آنجایی که ائتلاف محافظه کاران و سوسیال دموکرات‌ها بهترین گزینه برای کشور آلمان است پیش بینی می شود این هفته در جفت ارز یورو – دلار آمریکا چنانچه سطح مقاومت ۱٫۱۹۵۰ با قدرت شکسته شود زمینه را برای صعود قیمت یورو به سوی سطوح ۱٫۲۰۳۵ و ۱٫۲۰۹۲ ایجاد نماید. در حرکت نزولی نیز تنها بسته شدن کندل روزانه پایین سطح حمایت ۱٫۱۸۷۷ می بایست در سناریوی افزایشی تجدید نظر کرد.

از سوی دیگر در بازارهای جهانی، بیت کوین این روزها سلطان مطلق بازار است. ارز رمزی که سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ سازمان، مؤسسه یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود این روزها آن هم نه با قدمهایی آهسته که با پرشهایی حیرت انگیز در حال قوی شدن به سوی سطح روانی ۱۰۰۰۰ دلار است که حقیقتا جالب توجه است. بیت کوین یک نوآوری اینترنتی و یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را بوجود آورده است.

نوآوری بودن بیت کوین به این معناست که خالقان آن توانسته‌اند آنرا در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل کنند و در چندسال گذشته ارزش بیت کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به نزدیکی ده هزار دلار افزایش یافته ‌است و فقط از ابتدای سال میلادی ۲۰۱۷ تا کنون بیش از ۸۰۰ درصد رشد قیمت داشته است. بنابراین فضای بازار ارزهای رمزی مخصوصا بیت کوین همانند روزهای گذشته است و قیمت آن در یک روند صعودی به سوی سطح روانی ده هزار دلار قرار دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا