تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

در نوشتارهای قبلی به این مسئله اشاره کردیم که سقوط اخیر اونس طلا به ۱۱۸۰ دلار ( پایین ترین حد ۳ ساله گذشته) موجب به خطر افتادن فضای کسب و کار تولید کنندگان طلا در جهان می شود و احتمال دارد که سرانجام مهر از لب بگشایند  و همین امر به تعطیلی معادن تولیدات طلا منجر گردد .

همانطور که می دانیم اونس طلا به هزینه ی تولیدش نزدیک شده است و اگر قیمت اونس طلا به زیر ۱۲۵۰ یا ۱۲۰۰ دلار برسد انتظار خواهیم داشت که کمپانی ها،  معادن طلای خود را تعطیل کنند چرا که در زیر این رقم تولید طلا دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود.

در همین اثنا کمپانی Goldcorp اعلام کرد که تضعیف اونس طلا از آستانه درد فراتر رفته و این کمپانی در آستانه تحمل ضرر های سنگین است و چندی پیش این کمپانی به همراه سایر تولید کنندگان طلا اعلام کرده بودند که برنامه ای برای تعطیلی معادن و اخراج کارکنانش دارند .

Goldcorp که بزرگترین تولید کننده طلا در جهان است اخیرا اعلام کرده است که در اثر کاهش ارزش موجودی معدن Pensaquito ( پنجمین معدن بزرگ نقره در جهان و دومین معدن بزرگ نقره در مکزیک ) تنها در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۳ در حدود ۱٫۹۳ میلیارد دلار ضرر دیده است.

Goldcorp یکی از بزرگترین تولید کنندگان طلا و نقره در جهان است و در واقع در زمره غولها به شمار می رود و هنگامی این شرکت در حال به زانو درامدن است تخمین شرایط دیگر تولید کنندگان که درگیر پروسه تولید طلا و داستان تلخ سقوط اونس طلا هستند چندان سخت نیست  و این مسئله (تعطیلی معادن) خود باعث کمبود طلا می شود که می تواند سر آغاز موجی در جهت تقویت قیمت باشد .

ظاهرا بازار نیز چنین کرده و افزایش اخیر قیمت اونس طلا از زیر سطح ۱۲۰۰ دلار به همین دلیل بوده است. معادن طلای آفریقا نیز به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان بازار جهانی کف قیمت اونس طلا را عددی حدود ۱۲۰۰ الی ۱۲۵۰ در نظر گرفته است و در واقع این رقم حداقل عدد سودآوری معادن طلا برای استخراج هر اونس طلا می باشد.

بنابراین اگر بخواهیم به یک جمع بندی کلی برسیم باید بگوییم که تولید کنندگان طلا در جهان وضع موجود بازار را بحرانی می دانند و بنابراین ادامه روند موجود ( تعطیلی معادن) قوی ترین سناریوی ممکن است که همین موجب کمبود طلا در جهان می شود.

از نظر علم اقتصاد کمبود عرضه به تقاضای آن منجر می شود که این موضوع به تقویت قیمت می انجامد و در اونس طلا در صورت شکست سطح ۱۳۴۷ فتح ۱۳۸۰ ( بر روی خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) چندان دور از انتظار نمی نماید  زیرا همانطور که اشاره شد این کمبود عرضه طلا از سوی شرکتهای معدنی که در بخش استخراج طلا مشغول به کار هستند باعث افزایش مجدد قیمت می شود.

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار زیر مشخص است چنانچه قیمت بتواند به بالای ۱۳۴۷ برسد می بایست در انتظار صعود قیمت به سوی ۱۳۸۰ باشیم در غیر این صورت فعلا در محدوده خنثی ۱۳۱۴ و ۱۳۴۷ در نوسان خواهد بود .

در نمودار زیر می بینید که حرکت نزولی اخیر در پنج موج کوچکتر در قالب موجهای i , ii , iii , iv , v شکل گرفته و این پنج موج خود نشان می دهد که حرکت کاهشی تنها موج اول از چرخه حرکت سه موجی خود را تکمیل کرده است و همچنین موج b یا موج ۲ تکمیل شده و امروز احتمال اینکه قیمت اونس طلا در موج c یا موج ۳ دوباره به ۱۳۱۴ برگشت نماید نیز وجود دارد. بنابراین همچنان در منطقه ۱۳۱۴ و ۱۳۴۷ در نوسان خواهد بود تا خبرهای هفته آینده ( مهمترین آنها گزارش ماهیانه اشتغال آمریکا می باشد ) تکلیف حرکت بعدی قیمت اونس طلا را مشخص سازند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا