تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن در نزدیکی سطوح ۱۲۹۲ و ۱۲۹۰ با حمایت روبرو شود و بعد از آن به سوی سطح مقاومت ۱۳۰۰ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت و مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی پروجکشن از موج افزایشی C تشکیل شده اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر دیده می شود قیمت اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

براساس آن چیزی که در نمودار زیر دیده می شود قیمت اونس طلا به بالای خط روند از الگوی گوه رسیده است که بیشتر به یک الگوی افزایشی شبیه است با این حال افزایش قیمت به بالای سطح ۱۳۰۰ تاییدی در جهت این الگوی افزایشی گوه می باشد که می تواند هدف افزایشی ۱۳۲۰ را مشخص سازد. این در حالی است که در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۹۰ منجر به برگشت و اصلاح قیمت به سطوح حمایت بعدی ۱۲۸۷ و ۱۲۸۳ می شود.

بازار جهانی اونس طلا تحت تاثیر آزمایش موشک بالستیک کره شمالی با افزایش روبرو شده است و قیمت آن در آستانه عبور از سطح مقاومت ۱۳۰۰ قرار دارد. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی یک موشک بالستیک شلیک کرده است و سراسر خاک آمریکا در تیررس موشک های بالستیک این کشور قرار دارد. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید موشک آزمایش شده از نوع قاره پیما بوده و پس از طی مسیری در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در جنوب دریای ژاپن به آب افتاده است.

دقایقی پس از انتشار خبر شلیک یک موشک بالیستیک قاره پیما توسط رژیم کره شمالی رئیس جمهور ایالات متحده گفت به این اقدام پیونگ یانگ پاسخ داده خواهد شد. از سوی دیگر طرح کاهش مالیات ترامپ در آستانه عبور از کمیته بودجه سنا قرار گرفته است. هر چند کمیته مالی سنای آمریکا با طرح اصلاحات مالیاتی موافقت کرده است اما سرمایه گذاران منتظر رای گیری نهایی سنا در روز پنجشنبه هستند. نتایج این رای گیری تاثیر زیادی بر شاخص دلار آمریکا و نوسانات قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

در سایر تحولات خبرهای منتشر شده مبنی بر آن که دولت انگلیس پس از گذشت چند ماه سرانجام با اتحادیه اروپا برای پرداخت صورت حسابی به مبلغ نزدیک به ۵۰ میلیارد یورو در ازای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به توافق رسیده است موجب تقویت ارزش پوند (GBP) به بالاترین نرخهای ۸ هفته گذشته (۱٫۳۴۳۰) شده است.

این موضوع می‌تواند پیشرفتی بزرگ در مسیر مذاکرات اولیه برکسیت باشد که قرار است به طور رسمی در نشست مشترک بعدی به تاریخ ۱۴ و ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ پیگیری شود. میشل بارنیر مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا نیز در این خصوص ابراز امیدواری کرد. از آنجایی که مذاکره ‌کنندگان برکسیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) در لندن و بروکسل به حصول توافق نزدیک شده اند و ممکن است لایحه برکسیت ماه دسامبر سال جاری میلادی طی چند هفته آتی مورد توافق دو طرف قرار گیرد، انتظار می رود پوند در بازارها با تقاضا روبرو شود.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا اعلام می شود. این شاخص سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد آمریکا تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد آمریکا محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود.

در بازار معاملات طلا، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت کاهش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا سیکل رشد نرخ بهره بانکی خود را متوقف کند، بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تضعیف ارز (دلار) و تقویت قیمت جهانی اونس طلا خواهد انجامید و همچنین بالعکس. شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

خبری که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود براساس پیش بینی ها نشان خواهد داد که شاخص مقدّم تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای دوره سه ماهه سوم سال جاری به میزان %۳٫۲ رشد داشته باشد که بالاتر از رقم قبلی %۳٫۰۰ می باشد. برای شاخص مقدماتی تعدیل تولیدات ناخالص داخلی آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۲٫۲ اعلام شود. خانم یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت. شاخص فروش خانه های معوقه آمریکا (پیش بینی بازار %۱٫۰۰ ، رقم قبلی %۰٫۰) نیز در این ساعت اعلام می شود.

یکی از گزارشهای اقتصادی که هر ماه در ایالات متحده آمریکا منتشر می شود، کتاب بژ بانک فدرال (Beige Book) نام دارد که ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود و در آن به مساله میزان تورم و نشانه های آن پرداخته می شود. در این گزارش، نظر بانکهای فدرال منطقه ای در خصوص وضعیت اقتصادی آن ناحیه اعلام شده و دو هفته قبل از برگزاری نشست کمیته بازار آزاد (FOMC) که تعیین کننده نرخ بهره بانکی است، منتشر می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا