تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF8) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۵۷٫۲۴ اصلاح کند که این موضوع را شکسته شدن سطح حمایت ۵۷٫۷۲ در نمودار یک ساعته نشان داده است و این تجزیه و تحلیل براساس روند افزایشی قیمت از سطح ۵۰٫۷۰ (پایین ترین سطح ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷) است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۵۷٫۷۲ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی III قرار داشت که شکسته شد و این حرکت اصلاحی که در برخورد به این سطح حمایت تا نزدیکی سطح مقاومت ۵۸٫۴۹ اتفاق افتاده بود کاملا وارونه شده است که این به معنای استمرار کاهش قیمت نفت آمریکا به سطح حمایت بعدی ۵۷٫۲۴ می باشد.

در چارت روزانه نیز الگوی پوششی نزولی (Bearish Engulfing) بعد از شکست سطح حمایت ۵۸٫۱۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی) به تارگت نزولی ۵۶٫۸۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۷ درصدی) اشاره دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۷ درصدی از روند افزایشی ۴۹٫۱۰ قرار گرفته است. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۵۸٫۰۱ موجب تقویت قیمت به سطوح ۵۸٫۴۹ و ۵۸٫۸۷ می شود که در چارت یک ساعته مشخص گردیده است.

همانطور که دیروز اشاره کردیم نگرانی و شک و تردید سرمایه گذاران از تمدید توافق کاهش سطح تولیدات نفت اوپک در نشست روز ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ و همچنین پایان یافتن تعمیرات خط لوله کی استون که خط لوله انتقال نفت کانادا به آمریکا است از جمله دلایل این کاهش قیمت نفت در بازار در طی ۴۸ ساعته گذشته محسوب می شود که پیش بینی می شود تا سطوح ۵۷٫۲۴ و ۵۶٫۸۹ اصلاح داشته باشد.

امروز در ساعت ۱۹:۰۰ به‌ وقت‌ تهران، گزارش ذخایر هفتگی نفت خام آمریکا منتشر خواهد شد. این گزارش معمولا هر هفته روزهای چهارشنبه توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که امروز سطح ذخایر نفت خام آمریکا، تقریباً به‌ اندازه ۲٫۳۰۱- میلیون بشکه کاهش داشته باشد. رقم قبلی ۱٫۸۵۵- میلیون بشکه کاهش یافته بود.

در صورتیکه امروز ذخایر نفت خام آمریکا بیشتر از حد پیش بینی ها اعلام شود می‌تواند نشانه ای از کاهش تقاضا یا افزایش عرضه باشد، که در هر دو حالت تأثیر کاهشی بر قیمت نفت دارد. بامداد امروز نیز گزارش ذخایر نفت خام توسط یکی دیگر از موسسات سنجش موجودی نفت ذخیره شده در مخازن ایالات متحده یعنی انستیتو نفت آمریکا (API) منتشر شد، که طبق این گزارش سطح ذخایر نفت خام در هفته ی منتهی به ۲۴ نوامبر ۲۰۱۷ به میزان ۱٫۸۲۱ میلیون بشکه افزایش یافت در حالیکه پیش بینی می شد به میزان ۲٫۵۰۰- میلیون بشکه کاهش یابد. رقم قبلی کاهش ۶٫۳۵۶- میلیون بشکه ای را نشان داده بود.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRF8) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود چنانچه سطح حمایت ۶۳٫۰۹ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۶۲٫۷۴ می شود. این در حالی است که در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۶۴٫۰۴ موجب تقویت قیمت به سطوح ۶۴٫۳۸ و ۶۴٫۸۹ می شود.

هرچند که احتمال تمدید توافق کاهش تولید توسط اوپک و متحدانش موجب شده تا قیمت نفت طی هفته ای اخیر در بازارهای جهانی روندی افزایشی را طی کند اما احتمال افزایش تولید نفت خام آمریکا و پایان یافتن تعمیرات خط لوله کی استون که خط لوله انتقال نفت کانادا به آمریکا است موجب کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال در بازار به نزدیکی سطح حمایت ۶۳٫۰۹ دلار در هر بشکه شده است.

افزایش فعالیت های حفاری نفت آمریکا به معنای این است که تولید احتمالا افزایش می یابد. شرکت های انرژی آمریکا هفته گذشته بر تعداد دکل های فعال نفتی این کشور افزودند بطوریکه شمارش ماهانه دکل های نفتی شرکت بیکر هیوز برای نخستین بار از ماه جولای افزایش نشان داد و دکل های فعال به ۷۴۷ دکل رسیدند.

اعضای اوپک و دیگر تولید کنندگان مهم نفت از جمله روسیه قرار است روز ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ در وین در مورد ادامه توافق کاهش تولید بعد از ماه مارس تصمیم گیری نمایند. نامشخص بودن تصمیم روسیه در مورد پیوستن به تمدید توافق کاهش تولید نیز مقداری بر بازار نفت سایه افکنده است. در نمودار بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن