تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده همچنان پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری در نزدیکی سطح ۹۲٫۵۹ مورد حمایت قرار گیرد و بعد از آن به سطح ۹۳٫۵۶۸ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند افزایشی ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) به ۹۵٫۱۴۹ (بالاترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده است.

در تعریف این اندیکاتور باید گفت فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند کاهشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۹۲٫۵۹ در نزدیکی سطح حمایت دیگری در نرخ ۹۲٫۶۳ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷۱ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) رسم شده است قرار دارد و این دو سطح حمایت به احتمال زیاد در هفته جاری مانع از کاهش بیشتر شاخص جهانی دلار آمریکا خواهند شد و همین امر باعث ادامه حرکت اصلاحی و افزایشی آغاز شده از سطح ۹۲٫۴۹ به سوی سطح ۹۳٫۵۶۸ می شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها بسته شدن قیمت در پایین سطح حمایت ۹۲٫۵۹ می تواند سناریوی افزایشی به سطح ۹۳٫۵۶۸ را نقض کند و به کاهش بیشتر قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۱٫۹۸۸ منجر شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی تشکیل شده است. در میان مدت نیز در حرکت صعودی چنانچه قیمت شاخص دلار آمریکا به بالای سطوح مقاومت ۹۴٫۰۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از ۱۰۳٫۸۲ به ۹۱٫۰۱) و ۹۴٫۴۶ (خط میانگین متحرک ۳۰ هفته گذشته) افزایش یابد چشم انداز قیمت جهانی دلار آمریکا را به افزایشی تبدیل خواهد کرد.

در سایر تحولات خبرهای منتشر شده مبنی بر آن که دولت انگلیس پس از گذشت چند ماه سرانجام با اتحادیه اروپا برای پرداخت صورت حسابی به مبلغ نزدیک به ۵۰ میلیارد یورو در ازای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به توافق رسیده است موجب تقویت ارزش پوند (GBP) به بالاترین نرخهای ۸ هفته گذشته (۱٫۳۴۳۰) در برابر دلار آمریکا شده است. ارزش پوند در مقابل ین ژاپن نیز در تلاش برای عبور از سطح مقاومت ۱۴۹٫۷۰ (سقف ابر ایچیموکو تایم فریم روزانه) می باشد که در صورت تحقق می تواند تارگت ۱۵۱٫۹۰ (بالاترین سطح ۱ نوامبر ۲۰۱۷) را مشخص سازد. سطح حمایت آن در ۱۴۷٫۶۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۳۹٫۳۰ به ۱۵۲٫۸۵) قرار دارد.

این موضوع می‌تواند پیشرفتی بزرگ در مسیر مذاکرات اولیه برکسیت باشد که قرار است به طور رسمی در نشست مشترک بعدی به تاریخ ۱۴ و ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ پیگیری شود. میشل بارنیر مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا نیز در این خصوص ابراز امیدواری کرد. از آنجایی که مذاکره ‌کنندگان برکسیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) در لندن و بروکسل به حصول توافق نزدیک شده اند و ممکن است لایحه برکسیت ماه دسامبر سال جاری میلادی طی چند هفته آتی مورد توافق دو طرف قرار گیرد، انتظار می رود پوند در بازارها با تقاضا روبرو شود.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) اعلام می شود. این شاخص سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد آمریکا تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد آمریکا محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود.

در بازار معاملات ارزی توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت کاهش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا سیکل رشد نرخ بهره بانکی خود را متوقف کند، بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تضعیف ارز (دلار) خواهد انجامید و همچنین بالعکس. شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

خبری که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود براساس پیش بینی ها نشان خواهد داد که شاخص مقدّم تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای دوره سه ماهه سوم سال جاری به میزان %۳٫۲ رشد داشته باشد که بالاتر از رقم قبلی %۳٫۰۰ می باشد. برای شاخص مقدماتی تعدیل تولیدات ناخالص داخلی آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۲٫۲ اعلام شود. خانم یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت. شاخص فروش خانه های معوقه آمریکا (پیش بینی بازار %۱٫۰۰ ، رقم قبلی %۰٫۰) نیز در این ساعت اعلام می شود.

یکی از گزارشهای اقتصادی که هر ماه در ایالات متحده آمریکا منتشر می شود، کتاب بژ بانک فدرال (Beige Book) نام دارد که ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود و در آن به مساله میزان تورم و نشانه های آن پرداخته می شود. در این گزارش، نظر بانکهای فدرال منطقه ای در خصوص وضعیت اقتصادی آن ناحیه اعلام شده و دو هفته قبل از برگزاری نشست کمیته بازار آزاد بانک فدرال (FOMC) که تعیین کننده نرخ بهره بانکی است، منتشر می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا