تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا- پنجشنبه ۹ آذر ۱۱:۰۰

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با شکست حمایت ۱۲۸۱ به سطح ۱۲۷۷ کاهش یابد و این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و الگوی گوه در چارت یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت براساس روند افزایشی ۱۲۶۳ (پایین ترین سطح ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷) به ۱۲۹۹ (بالاترین سطح ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷) می باشد و نشان می دهد که قیمت در تلاش برای عبور از سطح حمایت ۱۲۸۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) است.

حرکت کاهشی قیمت در طی ۲۴ ساعته گذشته به استمرار الگوی گوه اشاره دارد و می توان تارگت نزولی در نزدیکی سطح ۱۲۷۱ که مماس با خط روند پایینی این الگو است را پیش بینی کرد. بررسی الگوی امواج الیوت از سطح ۱۲۶۳ به ۱۲۹۹ بیشتر شبیه به یک الگوی زیگزاگ یا کج و معوج دو قلو است که بعید است تبدیل به یک الگوی زیگزاگ سه قلو شود. امروز سطح مقاومت قیمت نیز بر روی ۱۲۸۵ قرار دارد و تنها در صورت شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب نقض سناریوی نزولی و تقویت قیمت به سطح ۱۲۹۰ می شود.

از دیدگاه تحلیل بنیادی با افزایش نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم سال میلادی جاری که دیروز اعلام شد و همچنین چشم انداز افزایشی یلن رئیس بانک فدرال آمریکا در مورد اوضاع اقتصادی، قیمت جهانی اونس طلا به کمترین نرخهای ۱ هفته گذشته کاهش یافته است با این حال این اولین ماه از ماه اوت به این سو است که قیمت جهانی طلا با رشد ماهیانه روبرو می شود.

عدم محرّک های قوی در ماه نوامبر باعث قرار گرفتن قیمت جهانی طلا در روندی باریک و خنثی بین نرخهای ۱۲۶۵ و ۱۳۰۰ شده است که در واقع باریک ترین محدوده نوسانات قیمت در طی ۱۲ ساله گذشته محسوب می شود. سخنان دیروز خانم یلن و رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا باعث تقویت ارزش دلار آمریکا در بازارها شده است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گران تر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

باید توجه داشت قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند.

باید توجه داشت این حرکت اصلاحی و کاهشی قیمت که از سطح مقاومت ۱۳۰۰ شاهد هستیم در راستای حفظ سود (Profit Taking) نیز قابل توجیح است و به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت جهانی طلا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به جز آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی (پیش بینی بازار ۲۴۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۹۰۰۰) و آمار خالص تعدیل هزینه مصرف شخصی آمریکا (PCE) خبرهای خاصی دیده نمی شود و انتظار می رود حرکت کاهشی قیمت جهانی اونس طلا تا سطوح حمایت ۱۲۷۷ و ۱۲۷۱ قرار گیرد مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۱۲۸۵ شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا