تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF8) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۵۸٫۱۰ دلار در هر بشکه را تاچ کند و این حرکت صعودی را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۵۶٫۸۹ در چارت پایین نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۷ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی (۳) قرار دارند.

این عدم توانایی قیمت در شکست سطح حمایت ۵۶٫۸۹ به معنای روند خنثی قیمت بین سطوح ۵۶٫۸۹ و ۵۸٫۱۰ یا از سرگیری روند افزایشی به سطح ۵۹٫۱۶ می باشد. بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. افزایش قیمت به بالای سطح ۵۸٫۱۰ موجب تقویت قیمت به سطح ۵۹٫۱۶ می شود و کاهش قیمت به زیر سطح ۵۶٫۸۹  می تواند منجر به ریزش قیمت تا سطوح ۵۶٫۳۸ و ۵۵٫۳۹ دلار در هر بشکه گردد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیراوپک از جمله روسیه نیز دیروز بر سر تداوم توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ به توافق رسیدند و در عین حال این سیگنال را ارسال کردند که در صورت افزایش بیش از حد قیمت‌ها ممکن است زودتر از پایان ۲۰۱۸ به توافق خاتمه دهند. تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید قبلاً تاثیر خود را بر بازار گذاشته است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG8) پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح مقاومت ۶۳٫۴۳ و ۶۳٫۶۳ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن و الگوی مثلث در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۶۱٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده است که در نمودار بعدی به وضوح مشخص شده است.

این چرخه در یک الگوی مثلث شکل گرفته است که خط روند بالایی این الگو به تارگت های بالای ۶۳٫۰۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c) اشاره دارد. لازم به ذکر در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۶۲٫۱۵ تاییدی در جهت الگئی نزولی مثلث است که می تواند تارگت ۶۱٫۳۵ دلار در هر بشکه را نمایان سازد.

از نظر تحلیل بنیادی تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک روز پنجشنبه در وین با هدف پایان دادن به مازاد عرضه نفت خام موافقت نمودند که توافق کاهش تولید نفت را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کنند. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) همچنین تصمیم گرفت که میزان مجموع تولید نفت نیجریه و لیبی را در سطح تولید سال ۲۰۱۷ یعنی زیر ۲٫۸ میلیون بشکه در روز محدود سازد. هر دو کشور به دلیل ناآرامی های داخلی و تولید کمتر از حد انتظار نفت، تاکنون از توافق کاهش تولید معاف بوده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن