تحلیل و پیش بینی چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری به سطح مقاومت ۹۳٫۶۳۲ افزایش یابد که این حرکت را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۹۲٫۶۳ نشان داده است.

براساس آن چیزی که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷۱ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند کاهشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال این روند افزایشی از سطح ۹۱٫۰۱۱ به ۹۵٫۱۴۹ (بالاترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۷) در قالب پنج موج شکل گرفته است و موج چهارم یعنی موج ۴ در نزدیکی سطح ۹۲٫۶۳ به پایان رسیده است و با توجه به برخورد قیمت به سطح حمایت ۹۲٫۶۳ احتمال افزایش قیمت آن در موج بزرگC  وجود دارد. در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۹۳٫۶۳۲ شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطوح ۹۴٫۴۴۱ و ۹۵٫۲۵ می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی تنها شکست سطح حمایت ۹۲٫۶۳ و تثبیت قیمت در پایین آن منجر به کاهش قیمت آن به سطوح ۹۲٫۰۱۳ و ۹۱٫۴۹۱ می شود.

از منظر تحلیل فاندامنتال سنای آمریکا بالاخره لایحه کاهش مالیات ۱٫۵ تریلیون دلاری جمهوریخواهان را روز شنبه تصویب کرد و تصویب طرح کاهش مالیاتی ترامپ نیز موجب می شود تا رشد اقتصاد ی و تورم در آمریکا افزایش یابد و این مساله بانک فدرال رزرو را مجبور خواهد کرد تا بهره را سریعتر از انتظارات سرمایه گذاران افزایش دهد. این طرح با ۵۱ رای موافق در برابر ۴۹ رای مخالف در مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید. سناتور باب کورکر تنها جمهوریخواهی است که رای منفی به این لایحه داد.

با تصویب طرح مالیات در سنا، قدم بعدی ادغام آن با لایحه پیشتر تصویب شده از سوی مجلس نمایندگان خواهد بود. این قانون تا قبل از عید کریستمس و آنهم پس از امضای دونالد ترامپ اجرایی خواهد شد. طرح تصویب شده قرار است مالیات شرکت ها را به صورت دائم و مالیات بر درآمد را به صورت موقت کاهش دهد. این طرح بدهی آمریکا را تا ۱ تریلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد دلار افزایش خواهد داد. بر اساس این طرح مالیات شرکتها از ۳۵ درصد به ۲۲ یا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

در واکنش به تصویب طرح اصلاح مالیاتی سنا آمریکا، ارزش دلار آمریکا با افزایش روبرو شده است و از آنجایی که سرانجام دونالد ترامپ موفق به متقاعد کردن جمهوری‌خواهان برای تصویب لایحه اصلاح مالیاتی بزرگ در آمریکا شد پیش بینی می شود قیمت شاخص دلار آمریکا به سطح مقاومت ۹۳٫۶۳۲ افزایش یابد. بدین دلیل حرکت قیمت افزایشی است، خصوصاً تثبیت قیمت در بالای سطح مقاومت ۹۳٫۶۳۲ روندی صعودی را با هدف های ۹۴٫۴۴۱ و ۹۵٫۲۵ به همراه خواهد داشت.

در تقویم اقتصادی امروز بازار آمریکا، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه بازار، انتشار خبر سفارشات کارخانه ای آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۴- ، رقم قبلی %۱٫۴) در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران است. در این هفته اخبار مهمی از جمله گزارش اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) منتشر خواهد شد و بازارها در انتظار نوسانات مختلفی هستند که این خبر می تواند بوجود آورد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا