تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با شکست سطح حمایت ۱۲۶۰ دوباره سیگنال فروش صادر کند و به سوی سطح حمایت بعدی ۱۲۵۰ کاهش یابد که این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو، سطوح فیبوناچی پروجکشن و الگوی گوه نشان داده اند.

همانطور که در چارت پایین مشخص است قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) به این سو تشکیل شده است و به باور ما در این موج در بیشترین قدرت نزولی قادر است تا سطوح ۱۲۳۸ و ۱۲۰۱ کاهش یابد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

هر چند در طی ۲۴ ساعته گذشته سطح حمایت ۱۲۶۱ موقتا مانع از ریزش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا شده است اما الگوی گوه که از سطح ۱۲۶۰ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) به این سو شکل گرفته است، الگوی نزولی ادامه دهنده را تایید کرده است و این الگو به تارگت ۱۲۳۸ اشاره دارد. لازم به ذکر است در حرکت اصلاحی و افزایشی تنها شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۲۷۰ به معنای امتداد الگوی گوه می باشد و آن وقت می بایست در سناریوی نزولی به سطح ۱۲۵۰ تجدید نظر کرد.

قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای ۲ ماهه گذشته سقوط کرده است و معامله گران همچنان منتظر گام بعدی در مورد قانون اصلاحات مالیاتی آمریکا هستند. تصویب طرح اصلاح ساختار مالیاتی آمریکا در سنا منجر به کاهش قیمت جهانی طلا به نزدیکی سطح حمایت ۱۲۶۲ شده است و همچنین سرمایه گذاران در انتظار انتشار آمارهای بازار کار آمریکا در اواخر هفته جاری هستند که آخرین گزارش قبل از جلسه سیاستگذاری بانک فدرال رزرو آمریکا در هفته آینده خواهد بود.

لایحه اصلاحات مالیاتی آمریکا درست ۳ هفته پس از بررسی قانون کار و کاهش مالیات مجلس سنا به تصویب رسید و همانطور که در گزارش های قبلی اشاره شد رهبران جمهوری‌ خواه توانستند این لایحه را در مجلس سنا به تصویب برسانند. از آنجایی که نسخه قانون کار و لایحه کاهش مالیات مجلس سنا از مجلس نمایندگان متفاوت است، این برنامه باید به کمیته کنفرانس که در آن اعضای هر دو مجلس حضور دارند، برده شود تا اختلافات نظر از بین برود و این دو طرح باید با هم مدغم ساخته شوند قبل از این قانون اصلاحات در پی رای گیری در هر دو مجلس برای امضای رئیس جمهور آمریکا ارائه گردد. در هر صورت باید توجه داشت پس از توافق سنا شانس اینکه ترامپ بتواند این قانون را پیش از کریسمس امسال امضا کند بسیار زیاد است.

در مورد نرخ بهره بانک فدرال نیز تاریخ بانک فدرال رزرو آمریکا  نشان داده است که مقامات این نهاد علاقه ای به هیجان زده کردن بازار ندارند و همواره عددی را اعمال کردند که مد نظر بازار بوده است که اگر این سناریو هفته آینده نیز تکرار شود ۰٫۲۵ واحد نرخ بهره افزایش پیدا خواهد کرد. اما جدای از میزان نرخ بهره، بیانیه ای که بانک فدرال رزرو صادر می کند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند. در حال حاضر اونس طلا در یک موج نزولی قرار دارد و به نظر می رسد که اگر خبر روز جمعه آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) قوی تر از حد پیش بینی ها (۲۰۰ هزار) باشد به این رفتار خود ادامه دهد.

این خبر همواره یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی است و این هفته نیز مستثنی نخواهد بود و از منظر تحلیل تکنیکی نیز در حال حاضر قیمت جهانی طلا فاصله چندانی تا سطح حمایت ۱۲۶۲ ندارد و احتمال شکست این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود دوباره کاهش خواهد داشت و خود را به سطح حمایت بعدی ۱۲۵۰ نزدیک تر خواهد کرد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران تنها شاخص اشتغال بخش خصوصی ADP (پیش بینی بازار ۱۸۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۵۰۰۰) اعلام می شود و این شاخص می تواند تا حدی مشخص کننده گزارش اشتغال ماه نوامبر آمریکا (NFP) باشد که روز جمعه منتشر خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا