تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده کماکان پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری به سطح مقاومت ۹۳٫۶۳۲ افزایش یابد که این حرکت را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۹۲٫۶۳ نشان داده است.

براساس آن چیزی که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷۱ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند کاهشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال این روند افزایشی از سطح ۹۱٫۰۱۱ به ۹۵٫۱۴۹ (بالاترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۷) در قالب پنج موج شکل گرفته است و موج چهارم یعنی موج ۴ در نزدیکی سطح ۹۲٫۶۳ به پایان رسیده است و با توجه به برخورد قیمت به سطح حمایت ۹۲٫۶۳ احتمال افزایش قیمت آن در موج بزرگC  وجود دارد. در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۹۳٫۶۳۲ شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطوح ۹۴٫۴۴۱ و ۹۵٫۲۵ می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی تنها شکست سطح حمایت ۹۲٫۶۳ و تثبیت کندل روزانه قیمت در پایین آن منجر به کاهش قیمت آن به سطوح ۹۲٫۰۱۳ و ۹۱٫۴۹۱ می شود.

از منظر تحلیل فاندامنتال معامله گران منتظر گام بعدی در مورد قانون اصلاحات مالیاتی آمریکا هستند و در تقویم اقتصادی امروز بازار آمریکا به غیر از شاخص اشتغال بخش خصوصی آمریکا ADP (پیش بینی بازار ۱۸۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۵۰۰۰) و آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت خام آمریکا اخبار چندانی را نشان نمی دهد. فردا اخبار مهمی از جمله گزارش اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) منتشر خواهد شد و بازارها در انتظار نوسانات مختلفی هستند که این خبر می تواند بوجود آورد.

در سایر تحولات لایحه اصلاحات مالیاتی آمریکا درست ۳ هفته پس از بررسی قانون کار و کاهش مالیات مجلس سنا به تصویب رسید و همانطور که در گزارش های قبلی اشاره شد رهبران جمهوری‌ خواه توانستند این لایحه را در مجلس سنا به تصویب برسانند.

از آنجایی که نسخه قانون کار و لایحه کاهش مالیات مجلس سنا از مجلس نمایندگان متفاوت است، این برنامه باید به کمیته کنفرانس که در آن اعضای هر دو مجلس حضور دارند، برده شود تا اختلافات نظر از بین برود و این دو طرح باید با هم مدغم ساخته شوند قبل از این قانون اصلاحات در پی رای گیری در هر دو مجلس برای امضای رئیس جمهور آمریکا ارائه گردد.

در هر صورت باید توجه داشت پس از توافق سنا شانس اینکه ترامپ بتواند این قانون را پیش از کریسمس امسال امضا کند بسیار زیاد است. در مورد نرخ بهره بانک فدرال نیز تاریخ بانک فدرال رزرو آمریکا  نشان داده است که مقامات این نهاد علاقه ای به هیجان زده کردن بازار ندارند و همواره عددی را اعمال کردند که مد نظر بازار بوده است که اگر این سناریو هفته آینده نیز تکرار شود ۰٫۲۵ واحد نرخ بهره افزایش پیدا خواهد کرد. اما جدای از میزان نرخ بهره، بیانیه ای که بانک فدرال رزرو صادر می کند نیز از اهمیت بالایی برای قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا برخوردار است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا