تحلیل و پیش بینی چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری سطح مقاومت ۹۴٫۴۴۱ را تاچ کند و چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۹۵٫۲۵ می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷۱ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده است. بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت شاخص دلار آمریکا در موج افزایشی C قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۰۱۱ می باشد و در این موج قادر است خود را تا سطوح مقاومت ۹۵٫۰۵۴ و ۹۶٫۶۳۵ بالا بکشاند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر دیده می شود قیمت شاخص دلار آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند کاهشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۹۳٫۴۷۳ منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۹۲٫۶۳ می شود.

این هفته بانک فدرال رزرو آمریکا در آخرین نشست شورای سیاستگذاری و تعیین نرخ بهره بانکی (FOMC) خود در سال جاری چشم انداز آینده را تعیین خواهد نمود. انتظار می رود همچنان نرخ بهره بانکی آمریکا با یک مرحله افزایش از %۱٫۲۵ به %۱٫۵۰ افزایش یابد. لحن بیانیه و کنفرانس خبری رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا نیز که بازار بیشتر به آن خواهد پرداخت مورد توجه معامله گران قرار خواهد گرفت. این هفته همچنین بانک های مرکزی انگلیس و اروپا تشکیل جلسه خواهند داد و پیش بینی می کنیم، بانک مرکزی انگلیس و اروپا بدون اعمال تغییر در میزان نرخ بهره، به ترتیب رقم فعلی %۰٫۵ و %۰٫۰ را بار دیگر تثبیت نمایند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا